Verkkosivujen sisältömarkkinoinnin peruspilareita

Internet on luonut valtavasti mahdollisuuksia liiketoiminnan laajentamiselle ja kokonaan uusille bisnesideoille. Samalla se on kuitenkin muuttunut armottomaksi kilpailukentäksi, jossa etenkin pienempien yhtiöiden voi olla haastavaa saada näkyvyyttä.

Verkkosivujen helppo löydettävyys on tietysti oleellista, jotta ne voidaan hyötykäyttää liiketoiminnassa. Erityisesti kovin kilpaillut alat, kuten kasino- ja vähittäiskauppa-ala käyvät jatkuvaa kamppailua näkyvyydestä hakukoneissa ja sivustojen mainostila valjastetaan hyvin käyttöön: esimerkiksi kolikkopelit ja verkkokauppojen vaatemainokset ovat tuttu näky monen verkkosivuston sivubannereissa. 

Hyvin optimoidut sivut auttavat käyttäjiä sekä potentiaalisia asiakkaita löytämään sivuston. Kun saat riittävän määrän vierailijoita sivustolle, on todennäköistä, että erilaisten konversiopisteiden kautta myös myyntisi tehostuu.

Tässä on pieni tarkastuslista muutamista tärkeistä asioista, jotka sinun tulisi ottaa huomioon verkkosivuston suunnittelussa, toteutuksessa ja markkinoinnissa.

Onko sisältö relevanttia?

Pohjimmiltaan kyse on sisältömarkkinoinnista: verkkosivustolle luodaan sisältöä, jonka tulisi olla vierailijan mielestä kiinnostavaa. Jos sisältö ei onnistu herättämään vierailijan huomiota, laadukaskin tuote tai palvelu jää helposti ostamatta.

On järkevää ajatella asiaa ostajan kannalta. Mitä tietoja hän voi tarvita? Mikä tieto ei ole niin relevanttia? Mihin kysymykseen sisältö vastaa? Miten sisältö ratkaisee ostajan mahdollisen ongelman?

Sisältö kannattaa luoda niin, että se on mahdollisimman selkeää ja välttää turhaa ammattislangia. Sen tulisi puhutella lukijoita monenlaisilla taustoilla ja antaa tarvittava informaatio vaivattomasti.

On tärkeää elävöittää sivuja tekstin lisäksi kuvilla, ehkäpä myös liikkuvalla sellaisella. Kuvien avulla on helppo jäsennellä tekstejä, luoda rakennetta ja tehdä sivuista visuaalisesti näyttävämpiä. Ne myös auttavat vierailijaa saamaan nopeasti silmäilemällä käsityksen siitä, mistä on kyse.

Netistä löytyy useita ilmaisia kuvapankkeja, joiden materiaalia voi käyttää vapaasti. Kannattaa kuitenkin miettiä, millaisen viestin kuvien kautta haluaa lähettää. Jotkin kuvat ovat niin ylikäytettyjä, että esimerkiksi Adobe on tehnyt niistä huumorimielessä paitoja.

Lisäksi on tärkeää, että potentiaalista ostajaa ohjataan toimimaan sivustolla. Tähän voidaan käyttää esimerkiksi Call to Action -tekstejä (CTA). Ne yksinkertaisesti vain kehottavat kävijää: esimerkiksi ”Tutustu tarkemmin”, ”Tilaa uutiskirjeemme” tai ”Jaa sivumme somessa”. Näistä etenkin jälkimmäinen on tärkeä – sivuston jakamisen voima on yllättävän suuri!

Oletko miettinyt hakusanat?

Millä hakusanoilla luulet potentiaalisten asiakkaidesi etsivän palveluita ja tuotteita verkosta? Nämä ovat niitä sanoja, joita sinun tulisi käyttää avainsanoina verkkosivustollasi. Kasinolla ne olisivat esimerkiksi kolikkopelit. Niiden määrittämiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä ne ovat suuressa roolissa siinä, kuinka hyvin sinut löydetään verkosta.

Kullekin sivulle kannattaa valita vain yksi pääavainsana, jotta verkon hakukoneet osaavat tulkita oikein sen sisällön. Jos syötät sivun täyteen erilaisia avainsanoja, hakukoneet eivät enää ymmärrä, mikä sivun aihe on. Tämä taas laskee sivustosi sijoitusta hakukoneiden tuloksissa. 

Näkyvyyttä voi toki parantaa maksullisilla palveluilla, kuten Google Ads, mutta hakusanaoptimointia ei silti kannata jättää väliin.

Ovatko konversiopisteesi kunnossa?

Konversiopisteiksi sanotaan niitä kohtia, joissa sivustolla vieraileva suorittaa jonkin halutun toiminnon. Tämä riippuu tietysti pitkälti siitä, mikä sivusto on kyseessä. Konversiopisteitä voivat olla esimerkiksi yhteystietojen jättäminen lomakkeelle, rekisteröityminen käyttäjäksi, tilauslomakkeen täyttäminen, oppaan lataaminen tai jotain muuta vastaavaa.

Sinun tulisi tarkistaa, että konversiopisteet ovat toimivia ja että muu sisältö sekä verkkosivujen suunnittelu tukee vierailijan kävijäpolkua niitä kohti. Tässä toimii elintärkeänä apuna data ja sen analysointi.

Analysointi on isossa roolissa myös jälkeenpäin, kun arvioidaan mahdollisten päivitysten, muutosten ja parannusten onnistumista. Tuloksia on hyvä seurata päivätasolla, jotta mahdollisiin epäkohtiin voidaan puuttua nopeasti. Tämä voi tuntua työläältä, mutta analyysien tärkeyttä ei voida silti liikaa korostaa. Jos verkkosivujen markkinoinnin suunnittelu tuntuu liian aikaa vievältä, voit onneksi aina tukeutua myös ammattilaisten apuun.