Hyvät verkkosivut ovat iso osa yrityksen ilmettä ja uskottavuutta. Hienoja ja tyylikkäitä nettisivuja ei kuitenkaan tuosta vain taputella yhteen, vaan niiden tekemiseen menee ja tuleekin laittaa aikaa ja panostusta. Verkkosivujen tekeminen itse ei kuitenkaan ole mikään taattu juttu, joten hommaan on hyvä palkata ammattilainen, jos ei sitä itse ole. Jos on kuitenkin aikaa ja halua oppia itse, liittyy onnistuneiden verkkosivujen laatimiseen muutama osio, jotka kannattaa muistaa.
Kaunis ja selkeä ulkoasu
Ihmisen silmä tykkää visuaalisista asioista, mutta kauneudessa ei oikeaa eikä väärää ole. Perinteisen sanonnan mukaan kauneus on katsojan silmissä. Vaikka verkkosivujen suunnittelijan mielestä hänen luomansa verkkosivut olisivatkin kauniit, ei se tarkoita sitä, että jokainen sivuilla vierailija niistä pitäisi. Sivujen ulkoasun miellyttävyyttä voi kuitenkin mitata erilaisin mittarein, joista saa jonkinlaista osviittaa siitä, mikä miellyttää valtaosaa ihmisistä. Erilaisten analytiikkatyökalujen kuten Google Analytics -työkalun avulla voit seurata erilaista dataa, jota kerätään suoraan verkkosivuiltasi. Pystyt esimerkiksi selvittämään kävijöiden määrän, kuinka kauan he viettävät aikaa sivuillasi ja olivatko he esimerkiksi aiemmin käyneet sivuillasi. Lisäksi voit selvittää mitä laitetta he käyttivät sivulla vierailuun, mitä sivuja hän katseli ja missä järjestyksessä, kuinka kauan hän vietti aikaa kullakin sivulla ja sen, tekikö vierailija sivuillasi jonkin toimenpiteen, kuten uutiskirjeen tilaamisen. Näiden tietojen perusteella verkkosivuja voi lähteä kehittämään yhä paremmaksi ja tekemään muutoksia sen mukaan, mikä näyttää muutosta tarvitsevan.
Mitä verkkosivujen ulkoasuun tulee, niiden tulisi reflektoida myymääsi tuotetta tai palvelua tarkoittaen sitä, että niiden tulisi tyylillisesti kulkea käsi kädessä. Joskus nettisivusi saattavat olla ensimmäinen tai jopa ainoa kosketus yritykseesi ennen tuotteen tilaamista tai hankkimista. Siksi verkkosivujen avulla on tärkeää tehdä tyylillisesti vaikutus asiakkaaseen, sillä voi olla, ettei toista mahdollisuutta tule saman asiakkaan kanssa. Ulkoasun suhteen kannattaa kiinnittää huomiota muun muassa laadukkaisiin kuviin, kauniiseen värimaailmaan ja selkeästi luettavaan tekstiin.
Vaikuttava etusivu
Verkkosivujen etusivu tulisi olla selkeä ja tarjota vierailijalle vastaukset kaikista tärkeimpiin kysymyksiin. Etusivulta pitäisi tulla selville se, mitä yrityksesi tekee ja millaisia palveluja se tarjoaa. Myös oma ainutlaatuisuus on tärkeää tuoda esille heti ensi kättelyssä, sillä se on nykypäivänä ainoa valttikortti, jolla oikeasti pärjää.
Sisällön tulee olla laadukasta
Laadukas verkkosivustojen sisältö reflektoi tuotteesi ja palvelusi laadukkuutta. Kannattaa siis todellakin panostaa laadukkaaseen sisältöön, oli se sitten tekstiä, videoita, valokuvia, artikkeleita tai mitä muuta tahansa. Tee tekstistä selkeälukuista sekä ulkonäöllisesti että sisällöllisesti ja käytä laadukkaita valokuvia. Kuvien laadusta ei tosiaan kannata tinkiä, vaan mieluummin vaikka laadukkaiden kuvien puutteessa käyttää ilmaisten kuvapankkien valokuvia. Nämä valokuvat voi sitten vaikka ajan kanssa korvata omilla uusilla valokuvilla.
Verkkosivujen tulisi olla selkeät ja helppokäyttöiset
Erittäin ominaista hyville nettisivuille on selkeys ja helppokäyttöisyys. Sivustoilta löytyvä tieto ja materiaali on oltava helposti löydettävissä eikä minkään pitäisi olla turhan monen klikkauksen takana. Esimerkiksi paljon tekstiä sisältävien sivujen olisi hyvä sisältää lyhyempiä tekstipätkiä ja useampia välikappaleita. Lisäksi kannattaa jättää riittävästi tyhjää tilaa eri kappaleiden väliin, sillä se helpottaa huomattavasti verkkosivujesi vierailijan lukemista. Hyvä esimerkki tästä on esimerkiksi Casinohuoneen verkkosivusto, josta eri tietojen löytäminen onnistuu sukkelaa. Vilkaisemalla esimerkiksi sivua, jolla kerrotaan miten bingoa pelataan, voit huomata hyvin tämän selkeän kappalejaon ja eri kappaleiden välissä käytetyn tyhjän tilan. Vaikka sivu sisältää paljon tietoa, on se lukijan helppo jäsentää, eikä tekstiin huku. Muita tärkeitä selkeyttäviä tekijöitä verkkosivuilla on esimerkiksi luetteloiden käyttäminen ja fontin sekä sen koon valitseminen. Liian pieni tai epäselkeä fontti saattaa saada lukijan jättämään tekstin lukemisen kokonaan ja sitähän me emme halua. Mitä verkkosivujen helppokäyttöisyyteen tulee, tulisi sivuilla myös olla optimoitu versio mobiililaitteille. Kuvittele esimerkiksi Facebookia ja sitä, jos joutuisit käyttämään sitä puhelimellasi suoraan selaimen kautta. Jokainen on sitä varmasti joskus kokeillut ja tietää, että siinä menee nopsaa hermot. Ongelma on siinä, ettei Facebookia ole optimoitu käytettäväksi selaimella, vaan applikaationa (puhelimella käytettynä siis). Applikaation valmistaminen ei kuitenkaan aina ole pakollista, vaan pelkän verkkosivunkin voi optimoida hyvin selaimella toimivaksi.
Yhteystietojen tulee löytyä helposti
Joskus asiakkaalla voi olla kysymyksiä esitettävänä, ennen kuin he osaavat tai haluavat tehdä ostospäätöksensä. Kannattaa siis pitää huoli siitä, että yhteystiedot löytyvät nopeasti ja helposti – mikään ei ole rasittavampaa, kuin koittaa kalastella yhteystietoja kun niitä kiperästi tarvitset. Oli asiakkaalla sitten risuja tai ruusuja, tulisi yhteydenottamisen olla helppoa. Myös sosiaalisen median yhteystiedot ja linkit on hyvä sisällyttää nettisvuille, sillä näiden kautta asiakas saattaa esimerkiksi löytää vastauksensa ilman kysymistä. Sinä säästät aikaa ja asiakas hermoja!