Erilaiset tavat tehdä digitaalista markkinointia

Markkinointi on oleellinen osa jokaisen bisneksen toimintasuunnitelmaa ja hyvän markkinoinnin omaava yritys pärjää aivan varmasti paremmin kuin sellainen, joka ei sitä omaa. Nykypäivänä on niin monia erilaisia yrityksiä, jotka kilpailevat keskenään ja jos joukosta haluaa erottua, on digitaaliseen markkinointiin keskityttävä ja laitettava panostusta. Digitaalisen markkinoinnin tapoja löytyy kuitenkin useita ja mitä useampi on käytössä, sitä tehokkaammin markkinointi myös toimii!

Sisällöntuotanto

Sisällöntuotannolla tarkoitetaan kirjaimellisesti sisällön tuottamista omille verkkosivuille. Sisällöllä tarkoitetaan esimerkiksi videoita, kuvia, haastatteluja, arvosteluita ja esimerkiksi artikkeleita. Tarkoituksena on houkutella käyttäjiä sivustoillesi ja idea olisi, että sisältö on niin laadukasta, että se saa käyttäjät myös pysymään sivustoillasi ja tulemaan takaisin aina uudestaan. Sisältöä täytyy kuitenkin tuottaa paljon ja laadukkaasti, ennen kuin se alkaa kunnolla vaikuttamaan. Sen tuottamisessa täytyy siis olla kärsivällinen! Tarkoitus on luoda luottamusta asiakkaaseen ja se tapahtuu pidemmällä aikavälillä. Kun kuitenkin tuotat laadukasta sisältöä ja pidemmän ajan kuluessa, saa se sinut näyttämään entistä uskottavammalta ja asiakas luottaa sinuun ja mielipiteisiisi enemmän. Lisäksi, kun teet sisällöntuotantoa, voit tehdä hyvin laadukasta SEO-markkinointia. Siitä lisää seuraavassa kappaleessa.

Hakukoneoptimointia eli SEO-markkinointia

Ihmiset käyttävät Googlea asian jos toisen selvittämiseen erilaisin hakusanoin päivittäin. Moni käyttää Googlea ensisijaisesti päästäkseen sivulta toiselle, joten hakuja todellakin tulee miljoonia. Googlea saatetaan käyttää eri ostosten tekemiseen, arvosteluiden lukemiseen, tiedon etsimiseen ja moneen muuhun. Tässä kohtaa hakukoneoptimointi tuleekin esiin. Yksi digitaalisen markkinoinnin tärkeimmistä tavoista markkinoida on SEO-markkinointi. Search engine optimizationissa eli SEO-markkinoinnissa on tavoitteena saada yhä useampi käyttäjä päätymään juuri sinun verkkosivustoillesi. Miten tämä käytännössä tehdään, tapahtuu tuottamalla sisältöä, jota ihmiset jo valmiiksi hakevat internetistä. Ja nämä sivustot, joilta tätä sisältöä löytyy, tulisi optimoida myös teknisestä näkökulmasta käsin. Tätä markkinointitapaa käyttävät esimerkiksi kiinteistövälitysfirmat, suuret McDonaldsin kaltaiset ketjuravintolat, Unibet netticasinon tapaiset onlinepelisivustot ja monet muut onlineyritykset. Rehellisyyden nimissä, tätä markkinointitapaa tulisi jokaisen yrityksen käyttää tänä päivänä. Hakukoneoptimointi on käytännössä prosessi, jossa verkkosivustosi optimoidaan niin, että se sijoittuisi Googlen hakutulossivulla mahdollisimman ylös tietyn hakusanan perusteella. Tarkoitus siis on, että käyttäjät päätyisivät aina ensisijaisesti juuri sinun sivullesi hakiessaan tuotetta tai palvelua, jota juuri sinä tarjoat. Yksi tärkeimmistä elementeistä SEO-markkinoinnissa on hakusanojen optimointi eli juuri oikeiden avainsanojen valitseminen. Valitsemalla oikeat hakusanat ihmiset päätyvät todennäköisemmin sivuillesi. SEO-markkinointia voi opetella myös itse, mutta suositeltavaa on palkata alan ammattilainen. Tämä johtuu siitä, että SEO-markkinoinnin tekniikat kuitenkin muuttuvat jatkuvasti. Optimoinnin tulisi olla tehty niin hyvin, että sivustosi on hakukoneen ensimmäisellä sivulla, sillä tutkimusten mukaan useat käyttäjät eivät sen pidemmälle selaa. Toisaalta taas myös laadukkaan sisällön tuottaminen takaa sen, että ihmiset jäävät ja palaavat myöhemmin sivuillesi.

Sosiaalisen median markkinointi

Sosiaalinen media on erittäin iso osa elämäämme tällä hetkellä. Sen avulla voi vaikuttaa ihmisten mielipiteisiin, löytää tietoa ja kokemusta erilaisista tuotteista, tutustua uusiin tuotteisiin ja pysyä ajan tasalla sen hetken muoti-ilmiöistä sun muista. Erilaisten sovellusten avulla pystyy markkinoimaan, kasvattamaan seuraajamääriä, rakentamaan brändiä ja luomaan hyviä asiakassuhteita. Sosiaalisessa mediassa tulee kuitenkin olla aktiivinen, sillä sitä käyttää moni muukin yritys, joten joukosta erottuminen ei ole maailman helpoin nakki. Voit käyttää sosiaalisen median markkinointiin applikaatioita kuten Facebookia, Instagramia, TikTokia ja Snapchatia.

Sähköpostimarkkinointi

Markkinointia voi tehdä myös sähköpostin avulla. Lähestulkoon jokaisella ihmisellä on sähköpostiosoite, joka tarjoaa suoran yhteyden käyttäjään. Sähköpostia käytetään niin työasioihin kuin vapaa-ajan ja henkilökohtaisenkin elämän tarkoituksiin ja siispä se on oiva tapa tavoittaa asiakkaat. Sähköpostimarkkinointi on sinänsä myös tehokasta siksi, että asiakas on jo osoittanut kiinnostusta tuotteeseesi tai palveluusi, sillä he ovat kuitenkin loppujen lopuksi tilanneet uutiskirjeesi. Kannattaa kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, miten paljon ja usein asiakkailleen lähettää uutiskirjeitä. Turha pommitus ei kannata, sillä se saa asiakkaan pian jättämään uutiskirjeen tilaamisen, mutta uusista tuotteista ja palveluista uutisoiminen on täysin hyväksyttyä. Sähköpostimarkkinoinnin voi aloittaa helposti etsimällä ensin sähköpostimarkkinointisovelluksen ja luomalla sähköpostilistan. Sähköpostimarkkinointisovellusten avulla pystyy luomaan erilaisia sähköpostimalleja, joten esimerkiksi uutiskirjeitä ei tarvitse joka kerta tehdä alusta loppuun uudestaan. Nämä sähköpostimallit nopeuttavat hommaa huomattavasti.