Vietämme runsaasti aikaa netissä päivittäin ja suurimman osan siitä ajasta käytämme nettiä mobiililaitteilla. Kännykkä kulkee aina taskussa ja siitä on helppo hakea tietoa silloin kun tarvitsee. Modernit mobiilikäyttäjät olettavatkin, että tarvittava tieto löytyy mobiililaitteella helposti ja nopeasti.
Hakukoneet nostavat mobiiliystävälliset sivustot ylimmiksi hakutuloksissa. Siksi onkin valtavan tärkeää, että yritykset kehittävät mobiiliystävälliset nettisivut, joita hakukoneet että kuluttajat ymmärtävät. Hyvä käyttäjäkokemus nettisivuista mobiililaitteilla tuo lisää asiakkaita. Mitä korkeammalla hakutuloksissa olet, sitä enemmän teet sivustollasi myyntiä.
Tässä artikkelissa kerromme mobiilikäytön trendeistä, perehdymme tarkemmin nettisivujen mobiilioptimoinnin saloihin ja kerromme myös pahimmista sudenkuopista, joita nettisivujen mobiilioptimoinnissa voi kohdata.
Mobiilikäytön trendit
Mobiililaitteita käytetään enemmän kuin koskaan ennen. Niiden suosiolle ei näy loppua, ja trendi on vain nouseva. Miljoonia mobiililaitteita otetaan käyttöön päivittäin ja mobiilikäyttäjien määrä kasvaa vuosittain hurjaa vauhtia. Samat mobiilikäyttäjät ovat entistä valmiimpia tekemään ostoksia mobiilissa.
Datareportal tutki kuluttajien mobiilikäyttäytymistä ja tässä on koottuna tutkimuksen tärkeimmät tärpit:
- Mobiilikäyttäjien määrä kasvoi 97 miljoonalla viimeisten 12 kuukauden aikana
- 5,29 miljardia ihmistä maailmasta käyttää jo mobiililaitteita
- Uusia älypuhelimia otetaan käyttöön 1 miljoonaa päivässä
- Kuusi kymmenestä 16-64 vuotiaasta netin käyttäjästä ostaa netistä jotakin uutta viikoittain
(Lähde: Datareportal, Digital Around the World, 2021.)
Kännykkä kulkee helposti mukana ja siitä voi hakea tietoa heti kun tarve tulee. Jos vaikka lenkkipolulla tulee pohdittua jouluvalojen hankkimista pihakuuseen, voi tarjontaa etsiä heti netistä eikä tarvitse odottaa siihen kun pääsee kotiin.
Sitä myöten, kun ostosten tekeminen mobiililaitteilla yleistyy, keksitään myös entistä nopeampi maksutapoja, joilla mobiiliostokset onnistuvat missä tahansa. Mobiiliostokset voivat tapahtua verkkokaupoissa, mobiilipeleissä tai nettikasinoilla. Siirto sovellus on suomalainen keksintö, joka mahdollistaa siirto talletus casino maksut reaaliajassa. Siirto kasinoilla talletukset tapahtuvat suomalaisesta verkkopankista ja kotiutukset voi myös vastaanottaa samaan sovellukseen.
Nettisivujen mobiilioptimointi pähkinänkuoressa
Nettisivujen mobiilioptimoinnissa tärkeintä on, että käyttökokemus säilyy hyvänä myös mobiililaitteilla. Mukauttava suunnittelu auttaa luomaan sivut, jotka toimivat moitteettomasti niin pöytäkoneilla kuin myös mobiililla. Mitä mukauttava nettisivusuunnittelu sitten käytännössä tarkoittaa?
Mukauttavassa suunnittelussa varmistetaan, että kaikki pöytäkoneversiosta löytyvät tiedot ovat myös mobiilikäyttäjien saatavilla. Mobiiliversiosta tulisi siis löytyä saman verran tietoa kuin työpöytäversiosta, mutta pienemmän ruudun vuoksi tiedot asetellaan usein eri tavalla.
Näin rakennat mobiilioptimoidut nettisivut
Hyvin mobiiliin optimoidut sivut näyttäytyvät selkeinä myös pienillä näytöillä. Usein tämä tarkoittaa sitä, että kaikki turhat lisäosat on karsittu sivuston mobiiliversiosta pois. Käyttäjän tulisi pystyä navigoimaan sivustolla ilman turhia keskeytyksiä ja menut sekä toiminnallisuudet ovat loogisesti suunniteltuja.
Sivusto saattaa latautua hitaammin mobiililaitteilla, joten optimoi myös latausnopeus. Kiinnitä huomiota fonttikokoon niin että teksti on helposti luettavissa myös pienemmältä ruudulta. Nappaa alta vielä kolme vinkkiä sivujen mobiilioptimointiin:
- Selvitä kuinka asiakkaasi käyttävät sivua (ja kysy palautetta!)
Kun rakennetaan uutta sivustoa tai muotoillaan uudelleen jo olemassa olevaa sivustoa, on tärkeää ensin ymmärtää asiakkaan tarpeet. Se miten asiakkaat sivustoa käyttävät, antaa ohjenuorat sivuston suunnitteluun.
Monesti asiakkaat voivat edelleen toivoa pöytäkoneelle suunniteltua versiota sivustosta. Kuitenkin on hyvä ottaa huomioon, että asiakkaat ovat monessa tapauksessa hyvinkin saattaneet alun perin löytää sivuston mobiililaitteellaan.
Jotta asiakkaitaan voi todella ymmärtää, kannattaa pyytää palautetta suoraan heiltä itseltään. Sivustolla esiintyvistä toistuvista teknisistä ongelmista saa parhaiten tietoa pyytämällä asiakkailta palautetta. On monia asioita joita ei ehkä itse tule ajatelleeksi tai huomanneeksi, jolloin on hyvä saada toista näkökulmaa asioihin.
- Suunnittele design pienelle näytölle
Vähemmän on enemmän mitä tulee mobiililaitteisiin. Tärkeintä mobiilille optimoitua nettisivustoa luodessa on suunnitella design pienelle näytölle sopivaksi. Tilaa ei ole paljon, joten kaikki ylimääräinen tavara saa lähteä.
Sivuston tulee olla selkeä ja tarvittavien tietojen olla helposti löydettävissä. Fontin täytyy olla riittävän isoa kokoa, jotta sen voi helposti lukea ilman zoomaamista.
Koska puhelimissa ei ole yhtä paljon tehoja kuin pöytäkoneissa, on tärkeää varmistaa, että sivusto on optimoitu latautumaan nopeasti. Liian hidas latautuminen saa potentiaalisen asiakkaan turhautumaan ja kääntymään toisen yrityksen puoleen.
- Omaksu nykyaikaisten nettisivujen tyyli
Asiakkaat odottavat nettisivuilta hienostunutta tyyliä. Selkeys ja tyylikkyys vetoavat asiakkaisiin, ja vaikuttavat heidän mielikuvaansa tuotteesta.
Jos kaikilla kilpailijoilla on hienot ja tyylikkäät nettisivut, saa kolkot ja tyylittömät nettisivut omaava tuote ihmisten mielissä negatiivisen tuomion. Sivuston taasen ollessa kauniisti tyylitelty, moitteettomasti toimiva ja huolellisesti suunniteltu, saa se asiakkaat ajattelemaan positiivisesti myös tuotteesta.
Kun aikaa ja vaivaa on käytetty paljon pelkästään nettisivuun, uskovat asiakkaat, että myös itse tuote on huolellisesti suunniteltu ja kehitetty.
Nettisivujen mobiilioptimointi – vältä nämä 5 virhettä
Nettisivustojen mobiilioptimointi on tarkka laji, jossa ei kannata tehdä virheitä. Jos sivustolla esiintyy teknisiä ongelmia, aiheuttaa se käyttäjissä ikävää turhautumista. Huono käyttäjäkokemus vaikuttaa potentiaalisen asiakkaan mielikuvaan yrityksestä ja samaan aikaan tuottosi laskevat, kun sivusto ei tule näkyviin ensimmäisissä hakutuloksissa. Alla esittelemme viisi yleisintä virhettä nettisivujen mobiilioptimoinnissa.
1. Estät Googlebotin pääsyn sivuston dataan
On tärkeää antaa Googlebotille pääsy sivuston dataan. Jos pääsy on estetty, vaikuttaa se haitallisesti Googlen algoritmien kykyyn tarkastella ja luokitella sivuston sisältöä.
Google järjestää hakukoneessaan hakutulokset sen mukaan miten ne näyttäytyvät mobiiliversiossa. Jos sivuston oleellista sisältöä on piilossa tiedostoissa joihin Googlebot ei pääse käsiksi, vaikuttaa se kuinka korkealle sivustosi sijoittuu hakukoneessa.
URL inspection toolia käyttämällä voi tarkastella, onko sivustolla tähän liittyviä korjaamista vaativia ongelmia. Mobile-Friendly test -työkalun avulla voi tarkastaa, tunnistaako Googlen järjestelmä sivustosi mobiiliystävälliseksi.
2. Sivustolla on rikkinäisiä kuvia tai videoita
Joitakin kuvia tai videoita ei välttämättä pysty toistamaan mobiililaitteilla. Näin voi olla esimerkiksi videoiden kanssa, jotka vaativat toistamiseen ohjelman, joka ei ole laajasti mobiililaitteilla tuettu. Rikkinäiset kuvat ja videot millä tahansa nettisivustolla voivat olla kenestä vain todella turhauttavia.
On suositeltavaa käyttää HTML5 standardeja videoissa ja animaatioissa. Lisäksi on hyvä käyttää videoissa upotuksia, joita voi toistaa kaikilla laitteilla. Näin sivuston käyttäjäkokemus pysyy positiivisena ja miellyttävänä niin mobiililaitteilla, kuin myös pöytäkoneilla ja asiakkaat tyytyväisinä.
3. Artikkelit on uudelleenohjattu virheellisesti
Jos sivustolla on erilliset URL-osoitteet mobiilille, on suositeltavaa uudelleenohjata mobiilikäyttäjät kaikilta pöytäkoneen URL-osoitteilta vastaaville mobiilin URL-osoitteille. Uudelleenohjaaminen muualle, kuten aina etusivulle, on virheellistä.
Nettisivuston rakentamisessa on hyvä käyttää mukauttavaa suunnittelua, jolloin sama sisältö on tarjolla niin pöytäkoneiden käyttäjille kuin myös mobiililaitteiden käyttäjille. Jos sivulla ei ole vastaavaa mobiilisivua, on parempi pitää käyttäjä pöytäkoneversion sivulla kuin uudelleenohjata mobiiliversion etusivulle. Tällöin käyttäjät ainakin pääsevät käsiksi tietoon jota he etsivät. Googlen Search Console -työkalun avulla voi etsiä, onko sivustolla uudelleenohjaamisongelmia.
4. Lisäominaisuudet peittävät varsinaisen sisällön
Monet sivustot näyttävät lisäominaisuuksia, jotka peittävät osittain tai kokonaan sivun varsinaisen sisällön. Nämä voivat olla esimerkiksi mainoksia kehottamassa uutiskirjeen tilaukseen tai mobiilisovelluksen lataamiseen. Ne voivat olla myös ihan tavallisia mainoksia.
Joissain tapauksissa ne voivat olla hyvinkin vaikeita ohittaa ja haittaavat sivuston vierailijaa. Koska tilaa mobiililaitteiden näytöillä on vähän, lisäominaisuudet voivat tehdä käyttäjäkokemuksesta helposti huonon.
On suositeltavampaa käyttää pienempää banneria, joka peittää vain pienen tilan ruudun ala- tai ylälaidasta tai jättää turhat bannerit mobiiliversiosta pois kokonaan.
5. Sivusto on hidas
On erittäin tärkeää, että mobiilisivusto latautuu nopeasti. Moni käyttäjä turhautuu kovin, jos sivuston sisällön näkemistä joutuu odottamaan kauan. Yksi merkittävä syy mobiililaitteiden suosioon on juurikin mahdollisuus päästä tärkeään tietoon kiinni nopeasti.
Hubspotin teettämän tutkimuksen mukaan jopa jo 1 sekunnin viive latausnopeudessa tarkoittaa 7% heikompaa konversiota sivustolla. Esimerkiksi Amazonin kaltaiselle yritykselle 1 sekunnin viivästys tarkoittaisi noin 1,6 miljardin suuruista tappiota liikevaihdossa vuosittain.
Käyttämällä Google PageSpeed Insights-työkalua voi etsiä, onko sivustolla ongelmia jotka hidastavat sitä.
One thought on “Hyvät nettisivut on optimoitu mobiili edellä”
Comments are closed.