Monipuolista minetystä!

Suomalaista minetystä jo vuodesta 2012. Ip: Melondia.fi Koe lisää rekisteröitymällä ja kirjautumalla sisään!

Valitse taustakuva

  1. Käytämme evästeitä voidaksemme tarjota parhaan käyttökokemuksen sivuillamme. Jos jatkat sivustomme käyttöä, oletamme että hyväksyt ne. Lue lisää

Position Zero - Googlen nollasijoitus on SEO:n uusin himottu hakutulospaikka

Viestiketju osiossa 'Yleinen höpinä' , käynnistäjänä Pix3li, 23.02.2021.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
  1. Pix3li

    Pix3li <3 Html, CSS, Php Omistaja

    Viestejä:
    1,950
    Tykkäykset:
    2,528
    Pisteet:
    1,000
    Mc:
    Pixuh
    Googlen hakutuloksissa korkealle sijoittuminen on jokaisen yrityksen SEO-markkinoinnin päätavoite. Jo pelkästään kolmelle ensimmäiselle hakutulossivulle pääseminen on kovan työn ja hien takana, varsinkin erittäin kovan kilpailun omaavilla aloilla kuten vaate- ja elintarvikealoilla.

    Vuonna 2014 sitten Google pisti koko pakan taas sekaisin tuomalla markkinoille uuden hakutulostoiminnon nimeltä Position Zero eli Featured Snippet. Suomeksi siitä voidaan käyttää esimerkiksi nimeä nollasijoitus, hakutulosyhteenveto tai haun suositeltu katkelma.

    [​IMG]

    Unsplash

    Kyseinen katkelma nostetaan kaikkien muiden hakutulosten yläpuolelle, joten se pitkään kaivattu hakutulosten ykkössivun ykköstila onkin yhtäkkiä kakkossijalla SERP-tuloksissa. Kun aikaisemmin ensimmäisen hakutulossivun ylin sijoitus oli kullan arvoinen saavutus, uusimmalle nollasijoitukselle pääsy onkin platinan arvoista.

    SERP-sijoituksella on suuri merkitys
    SERP-sijoituksella (search engine result page), joka tunnetaan suomeksi paremmin hakutulossivun sijoituksena, on erittäin suuri rooli nykyisessä SEO-markkinoinnissa. Adwordsin tuoma hakusanamarkkinointi tuntuu olevan jo menneiden talven lumia, ja uusimpana tavoitteena on päästä juuri Googlen uuteen hakutulosyhteenvetoon.

    Jotta uusi yritys saisi itsensä ensin hakutulosten kärkipaikoille, se vaatii aktiivista toimintaa sivustolla. Yrityksen sivustolle täytyy esimerkiksi johtaa useita backlinkkejä, sen sisällön täytyy olla osuva hakusanojen kanssa ja sivuston tekninen SEO (nopeus, ladattavuus, grafiikat) tulee myös olla kunnossa.

    Vierailijoiden tulee viihtyä sivustolla pitkään eikä palata hakutuloksiin heti sivuston avatessaan. Google antaa nimittäin tästä heti miinuspisteitä ja pudottaa sivun hakutuloksissa alemmas. Sisällön täytyy olla laadukasta ja antaa vastauksen hakusanalla haettuun kysymykseen.

    Luonnollisesti näihin tuloksiin ei päästä hetkessä ja se voi viedä useita kuukausia, jopa vuosia, ennen kuin yritys tulee näkemään nimensä hakutuloksen ensimmäisellä sivulla.

    Answer Box ja Featured Snippet muuttavat nettihakua
    Googlen vuonna 2014 esittelemä palvelu on nimeltään Answer Box, joka on edelleen toiminnassa. Siitä myöhemmin kehittyi vielä erillinen Featured Snippet eli puhumamme nollasijoitus. Niiden toimintaidea on kuitenkin sama: tarjota googlettajalle suora vastaus hakusanaan ilman tarvetta klikata millekkään sivustolle.

    Vastauslaatikko tulee vastaan etenkin niissä kysymyksissä, joihin on vain yksi ja varma vastaus, kuten kysyessä lämpötilaa, valuuttakurssia tai kellonaikaa jossain maassa. Tällöin se esiintyy heti hakutulosten yläpuolella pienessä laatikossa ja tieto on napattu kyseisen hakusanan ykkössivulta.

    Nollasijoitus on tätä monimutkaisempi ja se voi tarjota lisänä esimerkiksi UKK-kysymyksiä aiheesta. Hakusanana voi olla esimerkiksi kasino, jolloin Featured Snippet -osiosta hakija voi nopeasti lukea myös vastaukset kysymyksiin kuten mikä on paras nettikasino, miten kasinot toimivat ja miten kasinot kotiuttavat voittorahat.

    Nollasijoitus avustaa äänihakuja
    Googlen uudet ominaisuudet ovat tarkoitettuja äänihakua varten. Yhä useammat tekevät hakuja esimerkiksi älykaiuttimien kautta tai äänihakutoiminnon avulla, jonka tulokset hakupalvelu lukee ääneen.

    [​IMG]

    Unsplash

    Jotta sivustot haluavat päästä kyseisiin hakutuloksiin, niiden pitää taas kerran kiinnittää huomiota sisältöön. Kysymyksinä tehnyt otsikot ja niiden alapuolella olevat, korkeintaan 40 sanan pituiset vastaukset ovat varmin tie päästä nollasijoituslaatikkoon, joskin tällöin pitää myös olla muunkin SEO-optimoinnin kunnossa.

    Uusi tilanne tarjoaa haasteita
    Tätä aikaisemmin taistelu hakutuloksien sijoituksista oli kova, mutta uuden nollasijoituksen ja vastauslaatikon ansiosta kilpailu tulee vain kovenemaan. Samalla se tarkoittaa monelle yritykselle sitä, että sivustoa pitää muuttaa taas kerran vastaamaan uusia Googlen vaatimuksia.

    Jokaisella vakavasti otettavalla sivustolla pitäisikin tänä päivänä olla erillinen usein kysyttyjen kysymysten osio ja mahdollisesti blogiosio, jossa se pystyisi vastaamaan napakasti googlettajien esittämiin kysymyksiin.

    Käytetyn kielen tulee myös vastata puhekielen ilmaisuja ja kysymyksiä, jotta Google tunnistaa ne parhaiten. Hakukoneoptimointi on tällä tavoin tulevaisuudessa yhä tärkeämpää etenkin äänihaun lisääntyessä. Muutaman vuoden sisällä haut tehdään siis ilman klikkauksia ja hakusanamarkkinointi tulee häviämään.
     
Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.