Nämä markkinointitrendit muokkaavat nettikasinoalaa

Maailma muuttuu nopeasti tänä hektisenä internet-aikana. Markkinoinnin suhteen voi tuskin edes puhua tulevaisuudesta, sillä uudet teknologiat ovat siirtyneet teoriasta todellisuuteen niin nopeasti, että tulevaisuus on jo täällä. Teknologian lisäksi yhä voimakkaammin kasvava arvoajattelu vaikuttaa markkinointiin, sillä kuluttajat kaipaavat firmoiltaan aidosti arvopohjaista toimintaa niin asiakkaita kohtaan kuin yleisestikin ottaen.

Nettikasinoala on epäilemättä yksi dynaamisimmista ja nopeimmin muuttuvista aloista. Pohdimme tässä artikkelissa, miten tämän hetken vallitsevat markkinointitrendit vaikuttavat nettikasinoiden toimintaan 

Data on arvokkainta valuuttaa

Mille tahansa firmalle on tärkeää tuntea asiakkaansa mahdollisimman perinpohjaisesti, jotta ne voivat palvella asiakkaitaan mahdollisimman hyvin. Tähän sisältyy esimerkiksi asiakkaan preferenssien tunteminen, jotta mainokset voidaan kohdistaa mahdollisimman tarkasti.

Nettikasinoiden tulee toki jo lakisääteisesti tuntea asiakkaansa (niin sanottu KYC-prosessi on pakollinen osa rekisteröitymistä), mutta sen lisäksi pelisivustot pyrkivät palvelemaan asiakkaitaan paremmin keräämällä tietoa esimerkiksi pelaajan mieltymyksistä pelien ja bonusten suhteen. Jos pelaaja pitää esimerkiksi kolikkopeleistä, hänelle voidaan tarjota vaikkapa ilmaiskierrosbonusta, kun taas vedonlyöntiä harrastava pelaaja saatetaan palkita ilmaisvetobonuksella. Mihin leiriin sitten kuulutkaan, voit pelata tällä nettikasinolla verkossa kaikenlaisia kasinopelejä ja myös lyödä vetoa urheilukohteista. 

Firmat käyttävät yhä enemmän työkaluja, jotka auttavat niitä ymmärtämään asiakkaitaan syvällisesti ja sitä kautta markkinoida yhä räätälöidympiä tuotteita ja palveluita. Data on valtaa, sillä sen mittaaminen, analysointi ja tulkinta ohjaa päätöksentekoa ja mahdollistaa ennakointia. 

Yhteisöllisyyden merkitys kasvaa entisestään

Ihmiset ovat sosiaalisia eläimiä, ja yhteenkuuluvuus eri muodoissaan on meille tärkeää. Tiettyihin ryhmiin kuuluminen tai toisaalta niiden ulkopuolella oleminen vaikuttaa ihmisen suhtautumiseen muiden ryhmien jäseniin. Tiettyyn ryhmään kuuluminen muokkaa myös ihmisen identiteettiä ja vaikuttaa kommunikointiin muiden kanssa. Myös markkinoinnissa yhteisöllisyys korostuu jatkossa yhä enemmän. 

Tämän päivän yhteisöt muodostuvat erityisesti netissä esimerkiksi somekanavien tai erilaisten forumeiden muodossa, joten firmalle somenäkyvyys on tärkeä asia. Nettikasinot elävät ajan hermolla, joten ne tapaavat olla aktiivisia erilaisilla somekanavilla ja forumeilla, joissa ne saavat pidettyä suoran ja välittömän yhteyden asiakkaihinsa.

Asiakkaan on erittäin helppoa antaa niin hyvää kuin huonoakin palautetta firmalle muodossa, jonka tuhannet muut nykyiset tai potentiaaliset asiakkaat näkevät. Niinpä brändien täytyy olla paitsi aktiivisia, myös johdonmukaisia ja tuntea kohdeyleisönsä. Yrityksen online-brändi voi kohottaa menestyksen kohti taivaita tai kuopata koko firman, joten tämä kannattaa ehdottomasti huomioida markkinointistrategiaa rakentaessa. 

Luotettavuus on avainasia 

Nykyajan kuluttaja on skeptinen. Heillä on hallussaan valtava määrä työkaluja tiedon hankkimiseen, ja he haluavat varmistaa, että he tukevat arvojaan vastaavia yrityksiä. Moderni vastuullinen asiakas vertailee, kilpailuttaa ja muuttaa mielensä nopeasti saadessaan tietää jotain itselleen epämiellyttävää tietystä firmasta. Asiakas haluaa varmistaa tekijän luotettavuuden, jolloin on erityisen tärkeää, että yritys voi todistaa taitonsa esimerkiksi aiempien projektien avulla. 

Nettikasinoiden suhteen luotettavuus ja turvallisuus on erikoisen tärkeää johtuen siitä, että asiakkaan täytyy tehdä rahansiirtoja verkon välityksellä. Lisäksi rahapelialaan perinteisesti kuulunut “hämäräperäisyys” voi saada asiakkaat epäilemään, onko firmalla varmasti puhtaat jauhot pussissaan. Onneksi asia on sangen helppo tarkistaa, sillä kaikkien rahapelisivustojen täytyy näyttää sivuillaan lisenssitiedot. Kunhan pelaaja valitsee asianmukaisen lisenssin alla toimivan kasinon, ei tarvitse murehtia turvallisuusasioista tai huijauksista. 

Kuluttajat etsivät tietoa myös muista lähteistä lukemalla puolueettomia arvosteluja erilaisilta kasinovertailusivuilta, tai muiden pelaajien kokemuksia peliforumeilta. Kuluttajilla on nykyään paljon valinnanvaraa, ja he osaavat vaatia paljon yrityksiltä. Brändiuskollisuus ei paina paljon vaakakupissa, ellei firma pysy perässä esimerkiksi pelivalikoiman, bonustarjousten ja asiakaspalvelun suhteen. 

Mobiili edellä -ajattelu tuo pelit taskuihin

Yhä useammat ihmiset käyttävät pelkästään puhelintaan netin selaamiseen, ja markkinoijat ovat toki huomanneet tämän. Monilla B2C-toimijoilla jopa 90% verkkopalvelun kävijäliikenteestä tulee mobiilikäytöstä, eivätkä nettikasinot ole poikkeus tähän sääntöön. Juuri älypuhelimien yleistyminen on tuonut nettikasinoille runsaasti asiakkaita, sillä mobiilipeleihin tottuneet asiakkaat siirtyvät luontevasti ilmaisista peleistä nettikasinopelien pariin. 

Nettikasinot panostavatkin voimakkaasti mobiilisivustoihinsa, ja uudet pelit julkaistaan nykyään HMTL5-mobiiliversiona samaan aikaan kuin täysversiossa pelattavatkin pelit. Erilaiset tekstiviestikampanjat, push-ilmoitukset ja vanhat kunnon sähköpostikampanjat osoittautuvat tehokkaiksi, kun pelaajat näkevät viestinsä missä ja milloin tahansa. Tämä trendi ei näytä mitään hiipumisen merkkejä, ja nettikasinot jatkavat varmasti mobiili edellä -markkinointia tulevaisuudessakin.