Mitä nykyaikaisen verkkosivuston rakentamisessa tulee ottaa huomioon?

Internetistä on tullut yhä kasvava osa länsimaisen ihmisen elämää. Lähes jokaiselta löytyy taskusta älylaite ja usein kotoa muutama lisää. Näillä laitteilla on välitön pääsy internetiin ja lukemattomiin eri paikkoihin. Yrityksen onkin nykyisin käytännössä pakko näkyä myös internetissä ja useimmilla yrityksillä onkin oma kotisivu verkossa. Sama pätee myös harrasteseuroihin, yhdistyksiin ja myös moniin yksityishenkilöihin. Nykyaikaisen verkkosivuston asettamat vaatimukset ovat vuosien saatossa muuttuneet ja siinä missä 90-luvulla riitti vielä pari kuvaa ja muutama eri fontti, tarvitaan ammattimaisen näköiseen ja käyttäjäystävälliseen verkkosivuun nykyisin useita eri asioita. Tässä artikkelissa kerromme asioita, joita nykyaikaisen verkkosivuston rakentamisessa tulee ottaa huomioon.

Mobiilikäytettävyys on elintärkeää

Vielä joitakin vuosia sitten, suurin osa internetin selailusta tapahtui pöytätietokoneen tai kannettavan tietokoneen kautta. Oli jo olemassa nykyaikaisen oloisia älypuhelimia, mutta ne olivat sen verran kalliita, että läheskään kaikilta ei sellaista löytynyt ja heikkotasoisemmilla puhelimilla internetin selaileminen oli epämukavaa ja hankalaa. Myöskään verkkoyhteydet eivät mobiililaitteessa olleet kovin nopeita ja kotona verkossa liikkuminen oli huomattavasti sujuvampaa ja antoisampaa. 

Tuohon aikaan verkkosivuston saumaton toiminta myös mobiililaitetta käyttäessä katsottiin erikoisbonukseksi. Jos sivusto ei toiminut mobiililaitteella kunnolla tai lainkaan, ei suurta ongelmaa kuitenkaan ollut. Toisin on nykyisin. Jo suurin osa internetin selailusta tapahtuu mobiililaitteella ja verkkosivusto, joka ei toimi mobiililaitteella kunnolla, menettää suuren määrän potentiaalisista kävijöistään. Nykyisin onkin elintärkeää varmistaa, että sivusto toimii käyttäjäystävällisesti mobiililaitteella. Vaikka sivustolta löytyisi book of dead ilmaiskierrokset ilman talletusta, ei käyttäjämäärä nouse kasvuun, ellei sivusto toimi myös älypuhelimella ja tabletilla. Nykyisin useimmat sivustot rakennetaankin ensisijaisesti mobiililaitteille ja sitten muokataan sopivaksi myös tietokoneille. Tästä syystä monet sivustot suosivat nykyään esimerkiksi niin sanottuja sämpylävalikkoja.

Selkeät sivut pitävät käyttäjän mielenkiintoa yllä

Sivustoille on nykyisen teknologian myötä mahdollista lisätä paljon erilaisia toimintoja. Useat näistä toiminnoista ovatkin käyttökelpoisia ja parantavat selauskokemusta. On kuitenkin tärkeää harkita, mitkä kaikki toiminnot ovat tarpeellisia ja mitkä tekevät sivuston käyttämisestä hankalampaa ja epäselvempää. Verkko sisältää niin paljon tarjontaa, että käyttäjä poistuu hyvin nopeasti sivustolta, jonka käyttäminen ei ole selkeää tai vaatii ylimääräistä opettelua.

Selkeät sivut sisältävät riittävästi hyvin kuvaavia otsikoita ja alaotsikoita, jotta navigoiminen sivustolla onnistuu helposti. Tämän lisäksi sivuston pitää olla rakenteeltaan helposti hahmotettavissa. Tässä auttaa aiheiden tarkkaan mietitty ryhmittely.

Sivujen markkinointi tuo käyttäjiä

Vaikka sivusto olisi kuinka hyvä, käyttäjien täytyy löytää se ensin tuhansien ja taas tuhansien verkkosivujen joukosta. Sosiaalinen media on nykyisin helpoin mahdollinen alusta markkinoida sivustojaan. Osallistumalla oman sivustosi aihepiiriä sivuaviin keskusteluihin ja ryhmiin, voit helposti markkinoida sivustoasi ja saada ihmisiä katsomaan aikaansaannostasi.

Sisältö on sivuston tärkein osa

Markkinointi on tärkeää, että käyttäjiä sivustolle saadaan ja ulkoiset asiat ovat tärkeitä, että sivuston käyttäjä jaksaa perehtyä sisältöön. Tärkeintä on kuitenkin asiasisältö. Sisällön täytyy antaa sivuston käyttäjälle tietoa asioista, joita hän haluaa tietää ja tiedon pitää olla jäsennelty selkeästi ja ymmärrettävästi. Pelkkä puiseva teksti ei riitä, vaan hyvillä verkkosivustoilla on myös asiaan kuuluvia kuvia ja videoita, jotka pitävät käyttäjän mielenkiintoa yllä. On myös ensiarvoisen tärkeää, että sivuston tiedot ovat oikeita ja ajantasaisia. Mikään ei käännä käyttäjää helpommin pois sivustolta, kuin kauan sitten vanhentunut tieto. Vaikka videot ja kuvat tuovatkin lisäarvoa verkkosivustoon, niillä voi olla myös päinvastainen vaikutus, mikäli ne eivät liity sivuston aiheeseen tai ovat laadultaan heikkotasoisia. Mikäli tarjolla on vain heikkotasoisia kuvia ja videoita, on järkevämpää jättää kyseiset videot ja kuvat julkaisematta.