Mitä kolikkopelit voivat opettaa sinulle markkinoinnista

Onko nettikasinoiden mainonta Suomessa laillista? Miten telkkarista tulee nettikasinoiden mainoksia? Ovatko kolikkopelit oikeasti niin suosittuja? Miksi tuo julkkis jakaa jatkuvasti postauksia tietystä kasinosta tai peleistä?

Nettikasinoiden mainostaminen Suomessa askarruttaa pelaajia aika ajoin, mutta he eivät suinkaan ole yksin mietintöjensä kanssa. Aihe on ollut kuuma peruna niin peliyhtiöiden kuin korkeimman hallinto-oikeuden suunnalla, eikä kyse ole mistään mitättömästä ilmiöstä.

Veikkauksen monopoli rahapelien järjestämiseen merkitsee myös monopolia Suomessa tapahtuvaan markkinointiin. Käytännössä kansainväliset rahapeliyhtiöt ovat kuitenkin löytäneet lukuisia porsaanreikiä ja kykenevät saattamaan tiedon pelitarjonnastaan ja bonuksistaan myös suomalaisille pelaajille.

Veikkaus joutuu mainonnassa ja markkinoinnissa noudattamaan tiettyjä pelisääntöjä, joiden toteutumista valvoo Poliisihallitus. Alalla on tosin käyty paljon keskustelua siitä, ovatko nämä säännöt tarpeeksi selkeät ja seuraako Veikkaus niitä todella – markkinointihan ei saisi edistää pelaamista, joka edesauttaa sosiaalisten tai terveydellisten haittojen syntymistä. Tämä jättää paljon tilaa tulkinnalle.

Suomalaista rahapelimonopolia tarkastellessa ahvenanmaalainen PAF on mielenkiintoinen poikkeus. Kyseessä on suomalainen rahapeliyhtiö, joka voi kuitenkin laillisesti harjoittaa ja markkinoida toimintaansa sekä tarjota palveluitaan jopa ulkomaalaisille. Erityisesti Espanja on PAF:lle tärkeä markkina-alue.

Manner-Suomessa PAF ei kuitenkaan saa markkinoida, ja esimerkiksi Ahvenanmaan käräjäoikeus on tuominnut PAF:n johtajia sakkoihin yhtiön pelien markkinoinnista mantereella. Myös Veikkausliiga ja sarjassa pelaava IFK Mariehamn olivat aikanaan tukkanuottasilla, kun PAF:n mainoksia käytettiin seuran pelipaidoissa.

Nettikasinoiden mainonta
Kaikki me olemme varmasti nähneet jollain tavoin ulkomaalaisten kolikkopelien mainoksia.

Mitä eri tapoja ulkomaiset pelibrändit sitten ovat löytäneet näkyäkseen suomalaisille? Mitä kiertoteitä ne käyttävät lehti-, radio ja tv-mainonnan ollessa kiellettyä? Miten esimerkiksi joidenkin TV-kanavien mainostauoilla voi kuitenkin nähdä näiden ja monien muiden pelisivustojen mainoksia? Ovatko kolikkopelit sallittuja?

Viranomaisten voimattomuus pätee myös internetin kanssa – esimerkiksi YouTube ja Google Ads eivät ole millään tavoin vastuussa Poliisihallitukselle. Nappaamalla evästeen kasinoihin liittyvältä sivustolta saatat nähdä suomenkielistä nettikasinomainontaa pidemmänkin aikaa. Nettikasinoiden tulee aina hankkia sertifiointi Googlelta mainostaakseen Adsissa. Paikallisten lakiemme mukaisesti Suomeen sitä ei kuitenkaan saa kuin Veikkaus. Peliarvosteluja ja muita vastaavia palveluita tarjoavat sivustot ja portaalit vaativat nekin Googlen sertifioinnin, mutta käytännössä ne menevät useimmiten seulasta läpi. Tosin Google esimerkiksi lopetti Adsin käytön Italiassa, kun valtio kielsi uhkapelaamisen markkinoinnin. Google itse on melko tarkka sallimansa mainossisällön suhteen, mutta algoritmeihin perustuva seula ei aina tavoita kaikkea sääntöjä rikkovia tahojakaan.

Kumppanuustoiminta
Sosiaalisessa mediassa voi usein törmätä julkkisten tai jonkinasteisten puolijulkkisten vetovihjeisiin ja kasinopelihehkutuksiin. Useimmiten näissä tapauksissa on kyse affiliate- eli kumppanitoiminnasta. Nämä henkilöt toimivat siis kasinoiden tai vetoyhtiöiden ”affeina” ja klikkaamalla affin jakamaa linkkiä vastaanottava sivu rekisteröi tiedon siitä, kenen linkin kautta sivulle saavuttiin.

Affiliaattisivustot tarjoavat usein kattavat arvostelut nettikasinoista sekä pitkän listan luotettavista pelipaikoista. Pelaaja voi sitten itse valita millä kasinolla hän haluaa pelata.

Muita markkinointikeinoja somessa
PR-lahja tarkoittaa sitä, kun yritys X lähettää vaikuttajalle Y jotakin ilman velvoitetta näkyvyydestä toivoen, että vaikuttaja Y mainitsisi tuotteesta tai palvelusta omassa kanavassaan. Tällöin jos vaikuttaja näyttää tuotteen vaikkapa storyssä, riittää että siitä mainitaan ”tuote on saatu”. Tällainen tapa on herättänyt todella paljon keskustelua suomalaisessa mediassa.

Kannattaako Suomen luopua markkinointikiellosta?
Kannattaisiko Suomenkin siis luopua Veikkauksen monopoliasemasta ja markkinointikielloista – vai jatkammeko edelleen nykyisellä harmaalla alueella operoiden? Markkinointia tapahtuu kuitenkin, olipa se sallittua tai ei, olipa se affin tai veikkauksen taholta. Näemme edelleen julkkisten pelaamista somessa tai käyttäessämme ilmaista sovellusta, näemme kasinoiden mainoksia videona, olipa kieltoa tai ei.