Mainonnan eri muodot

Toimiva bisnes vaatii laadukasta mainontaa, mutta tapoja ja erilaisia kanavia on useita. Niin useita, että voi olla vaikeaa tietää, mistä niissä kaikissa on kyse ja mikä sopisi parhaiten juuri sinun yrityksellesi. Olemme koonneet tähän artikkeliin yhteenvedon erilaisista tavoista mainostaa, joten voit käyttää tätä myös myöhemmin apunasi, kun mainontaan liittyvät asiat askarruttavat.


Markkinointi on kokonaisuus
Voit käyttää erilaisia markkinointikanavia riippumatta yrityksesi koosta, mutta on kuitenkin tärkeää tietää omat tavoitteet ja tarpeet, jotta voi kohdistaa markkinoinnin oikeille alustoille ja oikealle yleisölle. On hyvä, jos markkinointi koostuu useammasta tavasta mainostaa, sillä silloin sen kohdistuminen oikealle yleisölle on varmempaa. Monipuolisuus ja laaja tarjonta tekee mistä tahansa tuotteesta houkuttelevan. Monipuolisuus pätee myös mainontaan ja mainonta itsessään toimii paremmin, kun sitä tukee erilaiset kanavat ja tavat mainostaa. Jotkin palvelut ovat täysin digitaalisia ja silloin onkin hyvä keskittää mainonta internetiä käyttäville.

Hakukoneoptimointi eli SEO
Ihmiset googlaavat päivittäin useita asioita; esimerkiksi erilaisia ostoksia ja hankintoja ei usein tehdä enää ennen tuotteen googlaamista ja arvosteluiden lukemista. Kaiken lisäksi ihmiset etsivät paljon tietoa googlaamalla. Hakukoneoptimointi tarkoittaa käytännössä prosessia, jossa sivustosi optimoidaan niin, että se sijoittuisi hakukoneen hakutulossivuilla tietyllä termillä tai avainsanalla mahdollisimman korkealle. Tarkoitusperänä tietenkin se, että ihmiset löytäisivät ensisijaisesti sinun sivuillesi, kun etsivät palvelua tai tuotetta, jota sinä myyt ja/tai välität. SEO tekniikat muuttuvat jatkuvasti, joten on hyvä palkata hommaan ammattilainen (jos vain budjetti sen sallii), joka on näistä asioista selvillä.
Muutamia vinkkejä mitä hakukoneoptimointiin tulee, on ensinnäkin oppia avainsanojen optimointi. Ne ovat koko hakukoneoptimoinnin pääelementtejä. Parhaiden avainsanojen valitseminen on tärkeää, jotta ihmiset todellakin löytävät sivuillesi onnistuneesti. Optimointityökalut, kuten Google Search Console, Ahrefs Keywords Explorer ja Google Keyword Planner auttavat tässä tehtävässä. On tärkeää, että optimointi on tehty niin hyvin, että sivustosi näkyy hakukoneen ensimmäisellä sivulla, sillä tutkimusten mukaan kolme neljäsosa ihmisistä ei koskaan mene hakukoneen seuraavalle sivulle. Lisäksi on tärkeää tuottaa laadukasta ja tuoretta sisältöä vierailijoiden saamiseksi ja pitämiseksi.

Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinoinnilla tarkoitetaan sisällöntuotantoa omille sivuille. Kyseinen sisältö voi olla blogiviesti, video, haastattelu, arvostelu tai paljon muuta. Idea on houkutella kohdeyleisöä sivustollesi niin, että sisältö on niin hyvää, että he tulevat takaisin aina uudestaan. Sisältömarkkinointi ei ole kuitenkaan helppoa, sillä sisältöä on tuotettava paljon, pitkällä aikavälillä ja laadukkaasti. On siis pysyttävä sinnikkäänä, jos haluaa nähdä hyviä tuloksia. Asiakkaaseen luodaan luottamusta, eikä se synny yhdessä yössä. Kun olet kuitenkin jaksanut tuottaa sisältöä sinnikkäästi, ajattelee mahdollinen asiakas sinua ja luottaa sinuun ja tuotteeseesi. Sisällöntuotanto on miltei pakollista, jos haluaa tehdä laadukasta SEO-markkinointia. Nämä kaksi, SEO ja sisältömarkkinointi, kävelevätkin siis käsi kädessä. 

Sähköpostimarkkinointi
Lähestulkoon jokaisella ihmisellä tänä päivänä on sähköpostiosoite, ellei useampikin. Sitä käytetään sekä työasioihin että henkilökohtaisen elämän tarkoituksiin. Näin ollen myös sähköpostimarkkinointi on fiksu tapa tavoittaa asiakkaat. Sähköpostimarkkinointi kohdistuu asiakkaisiin, jotka ovat jo jollain tapaa osoittaneet kiinnostusta tuotteeseesi tai palveluusi. Tarkoituksena ei ole pommittaa satunnaisesti poimittuja sähköpostiosoitteita, vaan sähköpostiosoitteet tulevat suoraan nykyisiltä asiakkailta. Sähköpostimarkkinointi auttaa säilyttämään suhteen asiakkaaseen pitämällä asiakkaan ajan tasalla uusista tuotteista, markkinointiviestejä välittämällä ja niin edelleen. Aloittaaksesi sähköpostimarkkinoinnin sinun tulee valita sähköpostimarkkinointisovellus ja luoda sähköpostilista. Lisäksi kannattaa tutustua hyvin valitsemaasi sähköpostimarkkinointisovellukseen ja sitten luoda muunnettavia sähöpostimalleja, jotta sinun ei tarvitse joka kerta kirjoittaa kaikkea alusta, kun lähetät sähköpostia. Näillä muutamilla vinkeillä pääsee varmasti jo hyvään alkuun.

Markkinointi sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media on tänä päivänä suuri osa miltei jokaisen ihmisen arkea. Tietäen tämän, voimme vain kuvitella kuinka moni ihminen pyörii internetissä. Facebook on listaykkönen sosiaalisen median alustoista ja toimii monelle yritykselle alustana, jonka kautta pitää yhteyttä asiakkaisiin. Lisäksi voit käyttää Facebookia, Twitteriä, Instagramia, YouTubea, LinkedIniä, Pinterestiä ja Snapchatia brändisi rakentamiseen, seuraajien kasvattamiseen ja myynnin ja suhteiden luomiseen. Sosiaalisessa mediassa kannattaa olla aktiivinen, jotta antaa yleisölleen aktiivisen kuvan yrityksestään ja luottamuksen tunteen. Voit esimerkiksi luoda itsellesi sosiaalisen median kalenterin, jonka mukaan julkaiset sisältöä kanavoillasi.


Offline-mainonta
Vaikka elämmekin internetin ja sosiaalisen median aikakautta, ei kannata kuitenkaan unohtaa offline-mainonnan tärkeyttä. Internetin ulkopuolella voi olla potentiaalisia asiakkaita, jotka syystä tai toisesta eivät käytä internetiä – siispä on myös hyvä tehdä oma panostuksensa offline-mainontaan. Tärkeitä elementtejä offline-mainonnassa ovat muun muassa käyntikortit, suoramainonta, messut, kylmät soitot, mainokset ja alennukset, radio- tai tv-lähetykset ja esimerkiksi mainostaulut.


Mainostaa voi siis monella eri tapaa, emmekä edes maininneet tässä artikkelissa kaikkea. Esimerkiksi tänä päivänä hyvin suosittu influencer-markkinointi on tehokas tapa mainostaa. Tärkeintä on kuitenkin tehdä perusteellinen tutkimustyö siitä, millaisia asiakkaita haluaa tavoittaa ja alkaa sitten suunnittelemaan omaa markkinointisuunnitelmaansa.