Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmarkkinointi on nykyaikainen, kustannustehokas tapa toteuttaa markkinointia verkossa.
Siinä mainostaja maksaa vain toteutuneesta markkinoinnista, ja julkaisija taas voi ansaita tuloja passiivisesti.
On hyvä huomata, että vaikka kyseessä on julkaisijalle passiivinen tulonlähde, rahan eteen joutuu tekemään töitäkin.
Tässä on sinulle pieni opas, jolla pääset alkuun affiliate-markkinoinnissa.
Mitä affiliate-markkinointi on?
Affiliate-markkinointi on konseptina yksinkertainen. Siihen tarvitaan kolme osapuolta:
- Julkaisija – Bloggaaja, vaikuttaja tai muu sivuston omistaja, joka asettaa affiliate-mainoksen sivustolleen. Mainoksella pyritään ohjaamaan liikennettä mainostajan sivuille.
- Mainostaja – Verkkokauppa, vertailusivusto, nettikasino tai muu taho, jonka sivustolle kävijöitä ohjataan.
- Affiliate-verkosto – Julkaisijan ja mainostajan yhteen saattava taho, joka hoitaa markkinointisopimukset.
Mainostaja maksaa julkaisijalle palkkion aina, kun tämän sivuille asetetun mainoksen kautta siirrytään mainostajan sivustolle ja toteutetaan jokin tietty toimenpide.
Myös affiliate-verkosto ottaa pienen osuuden välistä – se on heidän ansaintamallinsa.
Voiko kuka vain tehdä affiliate-markkinointia?
Periaatteessa kuka tahansa voi ryhtyä affiliate-markkinoijaksi. Hommassa pärjääminen vaatii kuitenkin panostusta, tietoa ja osaamista. Mitä enemmän alalla on kilpailua, sen vaikeampaa uudella tulokkaalla on alkaa affiliate-markkinoijaksi.
Esimerkiksi edellisessä kappaleessa mainittu nettikasinopelaaminen on todella kilpailtu affiliate-markkinoinnin osa-alue. Siinäkin voi kuitenkin erottua panostamalla vain pieneen alakategoriaan. Esimerkkinä vaikkapa tämä verkkosivu, joka selvästi yrittää saada kävijöitä nimenomaan turvallisesta pelaamisesta kiinnostuneiden joukosta.
Useimmiten affiliate-markkinoijilla on jo olemassa aktiivinen verkkosivusto tai somekanava, jolle mainoksia voidaan asettaa.
Tämä ei ole silti välttämättömyys, vaan voit perustaa uudenkin sivuston affiliate-markkinointia varten.
Sisältösuunnittelu on tärkeää sivustoa perustettaessa. Sen tulee tarjota kävijöille hyödyllistä ja kiinnostavaa sisältöä, jotta affiliate-markkinointi voi toimia.
Jos sisältö on heikkolaatuista, eivät kävijät viihdy sivustollasi – saati pidä sen sisältämiä suosituksia tai mainoksia luotettavina.
Kaikkein järkevintä on tuottaa sisältöä itselle tutusta ja kiinnostavasta aiheesta. Aito innostus kuultaa läpi, ja sivuston ylläpitokin on paljon mielekkäämpää.
Tämän lisäksi tarvitset hieman tuntemusta hakukoneoptimoinnista. Vaikka sisältösi olisikin timanttista, siitä ei ole hyötyä, jos kukaan ei löydä sivustoasi.
Miten affiliate-markkinointi käytännössä toteutetaan?
On olemassa muutamia erilaisia tapoja, joilla voit toteuttaa affiliate-markkinointia.
Helpoin tapa on ottaa yhteyttä affiliate-verkostoon ja sopia mainoksista sen kautta. Voit kuitenkin halutessasi tehdä sopimuksia myös suoraan yritysten kanssa.
Mainokset voidaan lisätä sivustollesi esimerkiksi bannereina tai kuva- tai tekstimainoksina.
Bannerimainokset tulevat yleensä verkostolta valmiina, kun taas kuva- ja tekstimainokset voit lisätä itse muun sisällön joukkoon. Esimerkiksi tässä blogissa affiliate-mainoksia sijoitellaan sekä bannereina, että tekstilinkkeinä.
Huomaa kuitenkin, että sinun tulee lain mukaan kertoa aina, kun kyseessä on kaupallinen yhteistyö.
Kuinka affiliate-markkinointi hinnoitellaan?
Palkkioista voidaan sopia joko prosenttimääräinen provisio tai kiinteä euromääräinen maksu. Prosentuaalisesti hinnat vaihtelevat parista prosentista muutamaan kymmeneen prosenttiin.
Tietysti mitä vakuuttavampi ja toimivampi sivusto sinulla on, sitä helpompi sinun on myydä affiliate-markkinointia hintahaitarin korkeammasta päästä.
Alla on esitelty tyypillisimmät hinnoittelumallit. Kaikissa niissä on pohjana se, että asiakas siirtyy myyjän sivustolle mainostajan linkin kautta.
- Cost per sale (CPS): julkaisija saa palkkion, kun asiakas tekee ostoksen mainostajan sivustolla.
- Cost per action (CPA): julkaisija saa palkkion, kun asiakas toteuttaa mainostajan sivustolla jonkin halutun toimenpiteen, esim. liittyy sähköpostilistalle tai lataa tietyn dokumentin.
- Cost per click (CPC): julkaisija saa palkkion aina, kun asiakas klikkaa linkkiä ja siirtyy mainostajan sivustolle. Tätä mallia käytetään nykyään vain harvoin.
Lopuksi
Affiliate-markkinointi voi olla sinulle erinomainen tapa hankkia lisätuloja. Jo muutaman prosentin komissiolla voit kerryttää kivoja summia, jos toiminta on säännöllistä.
Mikäli taas onnistut myymään sivustoasi hyvin, parhaimmillaan se voi jopa muodostua päätoimiseksi tulonlähteeksesi.
Tämä vaatii kuitenkin laadukkaan sisällön tuotantoa ja johdonmukaista, kovaa työskentelyä. Jos teet töitä sellaisen aiheen parissa, josta itse pidät, se voi olla myös hauskaa!
Affiliate-verkostot kuten Adservice vai itsenäinen asiakkaiden etsintä, CPC, CPA vai CPS? Tutustu vaihtoehtoihin tarkemmin ja löydä omaan toimintamalliisi sopivin tapa toteuttaa kumppanuusmarkkinointia.