Graafinen suunnittelu on jotain, mitä tarvitaan hyvin paljon arkisessa elämässä. Sitä ei välttämättä tule ajatelleeksi, jos itse ei ole alalla, mutta graafista suunnittelua tarvitaan mainoksista aina päivittäistavaroiden pakkauksiin. Käyttämäsi maitopurkki ja syömäsi jogurtti sisältää jonkinlaisen etiketin ja sen takaa löytyy joku suunnittelija.
Nykyään graafinen suunnittelu on helppoa erilaisilla digitaalisilla työkaluilla, mutta aina tilanne ei ole ollut tämä. Miten graafinen suunnittelu on kehittynyt nykyiseen muotoonsa?
Termi juontaa juurensa 1900-luvun alkupuolelle
Graafisella suunnittelulla on pitkä historia. Ensimmäisen kerran termi on mainittu 1920-luvun paikkeilla, mutta toki se ei tarkoita, etteikö käytännössä suunnittelu olisi ollut jo nähtävillä aiemminkin. Termin myötä tietynlainen suunnittelu ja taiteen muoto saatiin yhden, helposti ymmärrettävän käsitteen alle. Teknologian kehittyessä graafisesta suunnittelusta tuli yhä yleisempää ja sen äärelle päästiin yhä helpommin.
Televisioiden yleistyminen lisäsi graafisen suunnittelun tunnettuutta
Alkuun televisiot olivat vain rikkaiden ihmisten tuote, mutta 1960-luvun jälkeen televisiot alkoivat yleistyä ympäri maailman. Suunnittelu sai uusia suuntauksia, sillä televisiomainonta tarkoitti uudenlaisia mainoksia. Teknologian kehittyessä nähtiin myös vastasuuntauksia, jossa huomion herättämiseksi luotiin muun muassa hyvin pelkistettyjä lehtisiä ja postereita.
1970-luvulla maailma yhtenäistyi entistä enemmän ja tämä näkyi myös graafisessa suunnittelussa. Vaikutteita alettiin ottaa myös ulkomailta. Suunnitteluun otettiin vahvasti mukaan symmetriset elementit, symbolit sekä toisiinsa sointuvat värit. Myös julkisuudesta tuttuja hahmoja käytettiin osana mainontaa.
1980-luvulla tietokoneet alkoivat yleistyä ja graafiseen suunniteluun alkoi päästä käsiksi helpommin kuin koskaan. Suunnittelu yleistyi vauhdilla ja siitä tuli edullisempaa. Uusi vuosikymmen toi mukanaan boldatut tekstit sekä räikeät värit. Myös vedonlyontibonukset.com astui mukaan kuvioihin.
Photoshop käyttäjien saataville 1990-luvulla
Tätä nykyä Photoshop on sanana tuttu monille ja useat ihmiset saavat siitä mieleensä sosiaalisen median kiillotetut sekä muokatut, todellisuudesta poikkeavat kuvat. Alkuun Photoshop oli varsin yksinkertainen, mutta kuitenkin mullistava suunnittelun suhteen 90-luvulla. Sen avulla suunnitteluun voitiin tuoda osaksi muun muassa häivytystekniikka sekä päällekkäiset tekstit.
2000-luvulle saapuessa tarjolla olevat työkalut sekä ohjelmat yleistyivät ja tärkeäksi tuli tehdä sellaisia desgineja, jotka taipuivat hyvin erilaisille laitteille, muun muassa eri kokoisille näytöille. Suunnitteluun tuli osaksi elementit, jotka saivat kuvat ikään kuin liikkumaan.
Graafinen suunnittelu 2010- ja 2020-luvulla
Graafiseen suunnitteluun tulee jatkuvasti mukaan lisää erilaisia elementtejä ja erilaiset trendit vaihtelevat vuodesta toiseen. Tätä nykyä erittäin tärkeä elementti on hyvä optimoituvuus sekä nopeus. Esimerkiksi sivustoilla käytettävät grafiikat tulee toimia yhtä hyvin niin täysversioina kuin mobiililaitteillakin. Sivustojen nopeus on myös erittäin tärkeää, liian raskaat kuvat tai videot voivat toimia hidasteena, joten pelkkä ulkoasun tuijottaminen ei enää riitä. Tulevaisuus näyttää, mitä kaikkea graafinen suunnittelu tuokaan tullessaan.