Monipuolista minetystä!

Suomalaista minetystä jo vuodesta 2012. Ip: Melondia.fi Koe lisää rekisteröitymällä ja kirjautumalla sisään!

Valitse taustakuva

  1. Käytämme evästeitä voidaksemme tarjota parhaan käyttökokemuksen sivuillamme. Jos jatkat sivustomme käyttöä, oletamme että hyväksyt ne. Lue lisää

Mihin kannattaa kiinnittää huomiota nettisivua suunnitellessa?

Viestiketju osiossa 'Yleinen höpinä' , käynnistäjänä Pix3li, 11.12.2020.

Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.
  1. Pix3li

    Pix3li <3 Html, CSS, Php Omistaja

    Viestejä:
    1,950
    Tykkäykset:
    2,528
    Pisteet:
    1,000
    Mc:
    Pixuh
    Nettisivujen omistaminen on tänä päivänä pakollinen yrityksen ominaisuus, joka samalla toimii merkittävänä yrittäjän imagon ja toiminnan käyntikorttina. Yhä useampi suomalainen aloittaa tuotteen, palvelun tai yrityksen etsinnän suoraan netistä, joten tällöin myös sivuston nettinäkyvyydellä on suuri vaikutus menestykseen.

    Nettisivujen suunnittelussa on tänä päivänä melko vapaat kädet. Jokainen yritys pystyy muodostamaan itsensä näköiset, näyttävät, kuvitetut tai halutessaan myös yksinkertaisen selkeät sivut. Ne toimivat samalla yhteydenottokanavana potentiaalisten ja vanhojen asiakkaiden kanssa, tuotekatalogina, markkinointiväylinä ja jopa myyntikanavana.

    Uuden vuosikymmenen koittaessa nettisivuja kohtaan kohdistetaan aivan uudenlaisia odotuksia kuin vielä 10 vuotta sitten. Tuolloin riitti melkeinpä mikä tahansa sivusto, josta näkyi yrityksen tiedot. Asiakkaiden odotukset, mieltymykset ja samalla tekniikka on muuttunut niin, että pelkillä osoitetiedoilla ei enää pitkälle pötkitä. Tutustutaan lähemmin siihen, mihin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota nettisivujen suunnittelussa.

    Mobiilisivusto vai responsiivinen sivusto?

    Nykyaikana mobiilisti netissä selaavia on huomattavasti enemmän kuin tietokoneella, joten sivustojen pääryhmän tulisikin olla juuri mobiililaitteiden käyttäjät. Se pitää ottaa huomioon heti suunnitteluvaiheessa ja miettiä, tehdäänkö sivustosta erillinen mobiilisivusto vai kaikilla laitteilla ja selaimilla toimiva responsiivinen sivusto.

    Responsiivinen sivusto tarkoittaa samaa kuin tietokoneen täysversio, mutta se on ohjelmoitu muuntautumaan automaattisesti pienemmälle ruudulle ja toimimaan ongelmitta mobiililaitteen käyttöjärjestelmässä ja selaimessa. Mobiilisivusto taasen on täysin erillinen, huomattavasti selkeämpi, pelkästään mobiiliselaimille suunniteltu sivusto, joka voi erota täysversiosta täysin.

    Luonnollisesti kummallakin näistä on oma hintalappunsa sekä hyvät ja huonot puolet. Responsiivinen sivusto on yleisin vaihtoehto, mutta tällöin yleensä ulkoasun tulisi olla melko yksinkertainen ja selkeä, jotta sillä olisi helpompi navigoida myös mobiililaitteilla. Joskus yksinkertaisuus on asia, joka on vaikuttanut koko alalle.

    Esimerkiksi nettikasinot olivat vielä viisi vuotta sitten täynnä animaatioita ja näyttäviä grafiikoita. Varsinkin mobiilikäyttäjien runsaus ja heidän vaatimuksensa muodostivat aivan uuden trendin nimeltä nettikasinot ilman rekisteröitymistä. Niiden jopa koruttomasta ulkoasusta syntyi niiden tavaramerkki, jota myös muut, rönsyilevät sivustot ovat alkaneet myötäilemään. Joskus siis vähemmän on enemmän.

    Tästä huolimatta sivuston tulisi näyttää modernilta eikä pikseliviidakolta. Erilaisten kuvien ja videoiden lisääminen antavat sivustolle näyttävyyttä, kunhan ne eivät ole kooltaan liian suuria, jolloin latautuminen hidastuu. Suunnitellessa kannattaa miettiä myös iskulauseita, joita voidaan tuoda esille isommalla tekstillä tai siellä täällä sisällössä.

    Kiinnitä huomiota sisältöön

    Sivustojen pääasiallinen tavoite olisi olla se, että ne sisältävät asiakkaan kannalta merkityksellistä tietoa. Sen tulisi vastata yleisimpiin yritystä ja sen myymiä tuotteita koskeviin kysymyksiin sekä tarjota mahdollisesti lisätietoa, jonka ansiosta asiakas haluaa ostaa tuotteen juuri kyseiseltä yritykseltä. Tietojen tulee aina olla päivitettyjä ja ajan tasalla.

    Lisäksi yhteydenotto yritykseen tulisi olla mahdollisimman yksinkertaista. Joissain tapauksissa jopa automatisoitujen chat-robottien tarvetta tulisi miettiä. Sisällöllä on suuri merkitys myös markkinoinnissa. Etenkin hakukoneoptimoidut tekstit, kuvat ja yleinen sivuston sisältö helpottavat sen löytämistä Googlen ja Bingin kaltaisilla hakukoneilla.

    Hakukoneoptimoinnin ideana on luoda sen tyylinen sivusto, joka on hakukoneen algoritmien helpottavasti ”luettavissa”. Mitä enemmän asiaan on kiinnitetty huomiota, sitä korkeammalle sivusto nousee hakutuloksissa. Tutkimusten mukaan hakua tekevä käyttäjä vain harvoin selaa kolmatta hakutulosten sivua eteenpäin, joten kilpailu niiden kolmen sivuston paikoista on kova.

    Joillakin aloilla se voi olla jopa kovempi kuin toisilla, jolloin voi olla aiheellista miettiä hakukoneoptimoinnin rinnalle myös hakusanamarkkinointia. Tällöin yritys ostaa näkyvyyttä hakukoneissa maksamalla sille sivustojen näyttökerroista, jotka liittyvät yrityksen tuotteisiin liittyviin hakusanoihin.

    Hakukoneoptimointi ja hakusanamarkkinointi ovat kummatkin taitoa vaativia lajeja, joissa kannattaa luottaa ammattilaisiin. Vaihtoehtoisesti siihen voi tutustua itse netistä löytyvien oppaiden kanssa, mutta sekin vaatii aikaa eikä lopputulokset ole välttämättä yhtä hyviä kuin ammattilaisten tekeminä.

    Laajenna nettisivujen imagoa myös sosiaaliseen mediaan

    Nettisivuja suunnitellessa ei kannata unohtaa myöskään sosiaalista mediaa, jonka tulisi toimia yhteistyössä sivuston kanssa. Sosiaalista mediaa voidaan käyttää uutiskanavana, jossa ilmoitetaan uusimmista tuotteista, tarjouksista ja kampanjoista. Tätä kautta voidaan myös kasvattaa yrityksen näkyvyyttä ja ohjata ihmisiä verkkokauppaan tai ottamaan yhteyttä.

    Sosiaaliseen mediaan panostaminen on huomattavasti kustannustehokkaampaa kuin muut markkinointikeinot, mutta senkin onnistuminen vaatii hyvää markkinointisilmää. Aikaisemmin hullut some-tempaukset, kuten raha-arvonnat ja tuotepalkinnot, ovat olleet riittäviä levittämään tietoa yrityksestä ja keräämään kiinnostusta.

    Niin sosiaalisen median tilit kuin nettisivusto edustavat yritystä, jolloin niiden imagoa ja potentiaalisille asiakkaille välittämää kuvaa tulee aina miettiä. Esimerkiksi some-viesteihin vastatessa ei kannata koskaan unohtaa, että vastataan yrityksenä eikä yksityishenkilönä, jolloin myös mahdolliset risut kannattaa ottaa rakentavasti vastaan.

    Nettisivut ovat yksi asiakaspalvelun siipi

    Yrityksen nettisivut ovat monesti ensimmäinen ja ainoa kontakti yrityksen ja asiakkaan välillä. Sen tulisi siis toimia samalla tavalla kuin yritys toimii asiakaspalvelutilanteessa: tehokkaasti ja avuliaasti. Tuotteista pitää siis kertoa kaikki mahdollinen eikä vain pyytää asiakasta ottamaan yhteyttä, koska harvoin se tulee tapahtumaan.

    Sivuilta lähetettyihin kontaktipyyntöihin ja tiedusteluihin tulisi vastata mahdollisimman nopeasti. Puhelinpalvelun rinnalla sähköpostit ovat erittäin suosittu tapa ottaa yhteyttä, koska niiden kirjoittaminen on helppoa ja asia tulee tällöin selkeästi esille kirjallisessa muodossa. Sähköpostia voidaan myös lähettää vaikka keskellä yötä.

    Hyvin palveleva yritys ei halua jättää välistä yhtäkään saapunutta postia. Samalla asiakkaiden toiveita ja palautetta kannattaa kuunnella, ja muuttaa sivustoa niiden mukaisesti. Asiakaskokemuksesta voi tehdä kyselyitä jokaisen onnistuneen oston jälkeen, joka on tehokas tapa kehittää yritystoimintaa eteenpäin. Samalla voidaan saada palautetta myös tuotteesta ja sen laadusta.
     
Viestiketjun status:
Viestiketju on suljettu.