Miten parantaa käyttäjäkokemusta nettisivuilla

Miten parantaa käyttäjäkokemusta nettisivuilla

Yritysten nettisivujen tulee olla mahdollisimman hyvät, jotta käyttäjä voi saada niistä tarvitsemansa tiedot helposti ja nopeasti. Tässä artikkelissa annamme vinkkejä käyttäjäkokemuksen parantamiseen.

Toimittava myös mobiilissa

Nykyisin suurin osa netin käyttäjistä vierailee erilaisilla nettisivuilla matkapuhelimen avulla. Sen vuoksi onkin hyvin tärkeää, että yrityksen nettisivut ovat mobiililaitteille mukautuvat. Tällöin mm. kuvakkeet löytyvät ja selailu onnistuu hyvin myös mobiililaitteen pienemmällä ruudulla. Monet nettikasinot ovat onnistuneet tässä hyvin. Mobiilipelaamisen suosion myötä moni online casino on panostanut nimenomaan mobiilikasinon puolelle ja pelien pelaaminen onnistuu matkapuhelimilla erinomaisesti. Mobiiliversioissa äänet ja grafiikat toimivat yhtä hyvin kuin perinteisellä selainversiolla ja kaikki toiminnallisuudetkin on saatu mahdollisiksi mobiilinäytölle. Miksi tämä ei siis onnistuisi myös muunlaisilta nettisivuilta? Jos et tiedä, onko verkkosivustosi mobiililaitteelle sopiva, voit käyttää Googlen tarjoamaa testiä osoitteessa https://search.google.com/test/mobile-friendly?hl=fi. Sen avulla voit testata kuinka helposti vierailija voi käyttää nettisivujasi mobiililaitteella. Hakukenttään kirjoitetaan vain nettisivuston osoite ja se testaa noin minuutissa sivustosi. Tuo testi koskee myös sivuston uudelleen ohjauksia. Nettisivuja laatiessa kannattaa heti huomioida se, että pieni fonttikoko ei näytä hyvällä mobiililaitteissa. Tekstiä voi joutua zoomaamaan, jotta se näkyisi selvänä ja tällöin sitä ei myöskään voi rullata sivustolla eteenpäin. Lisäksi flash-ohjelmisto ei toimisto monissa mobiiliversioissa, joten sitäkään ei kannata omille verkkosivuilleen laittaa.

Ohjeista vierailijaa toimimaan

On helppo unohtaa toimintakehotukset, jos keskityt vain nettisivujen suuriin elementteihin, kuten ulkoasuun, grafiikkaan ja sivun asetteluun. Toimintakehotukset ovat kuitenkin niin ratkaiseva osa verkkosivustosi suunnittelua, että ne ansaitsevat paljon huomiota. Jokainen verkkosivustosi sivu tarvitsee vähintään yhden selkeän, vakuuttavan toimintakehotuksen eli linkin, lomakkeen tai painikkeen, joka auttaa käyttäjiä ottamaan seuraavan askeleen. Tämä voi olla yhtä yksinkertaista kuin linkitys palvelusivullesi kotisivultasi tai esimerkiksi ajanvarauslomake, jonka avulla käyttäjät voivat tehdä heti ajanvarauksen.

On myös erittäin hyvä mahdollisuus, että monilla sivuillasi on sama toimintakehotus. Useimmiten yritykset haluavat lähettää käyttäjiä yhteystietosivulleen. Käyttäjät eivät kuitenkaan välttämättä halua klikkailla ympäri nettisivuja, vaan löytää etsimänsä heti. Tässä on joitakin ideoita toimintakehotuksiin, joita voi linkittää omille tai yrityksen nettisivuille:

  • Mahdollisuus tilata blogi tai uutiskirje
  • Linkki yhteystietosivullesi ja lomake käyttäjän täytettäväksi
  • Linkit muille sivustosi sivuille, joissa on lisätietoja aiheesta
  • Ladattavat PDF-tiedostot (tuotteiden tekniset tiedot, tuoteluettelot ja hyödylliset oppaat)
  • Nettiajanvaraus, jonka avulla käyttäjä voi varata tapaamisen tai tehdä ajanvarauksen
  • Linkki, jolla pääsee sivustollesi eri rooleissa (työntekijänä, maksullisena käyttäjänä, vapaaehtoisena jne.)
  • Linkki aiheeseen liittyviin blogikirjoituksiin

Valitse värit ja fontit, jotka ovat helppoja silmille

Nettisivuja suunniteltaessa on tärkeää, että ulkoasu näyttää houkuttelevalta, mutta käyttäjien tulisi voida myös käyttää niitä helposti. Tässä apuna ovat selkeät värit, asettelu ja typografia. Mitä vaikeampaa kävijöiden on saada selville, mitä sivusi sanoo, sitä todennäköisemmin he poistuvat siitä. 

Värien osalta on tärkeää pyrkiä aina hyvään kontrastiin. Siihen on syynsä, että useimmissa tekstinkäsittelyohjelmissa on valkoinen tausta ja musta teksti – se on yksinkertainen, puhdas ja aina helppo lukea. Useimmat verkkosivustot eivät kuitenkaan ole vain mustavalkoisia, joten sinun on arvioitava tarkasti käyttämiäsi värejä ja varmistettava, että taustan ja fonttien värien välillä on terve kontrasti. Jos sivustosi tausta on tummempi, valitse vaaleampi tekstin. Jos olet valinnut vaaleamman taustan, valitse tummempi tekstin.

Poista elementit, jotka hidastavat sivustoasi

Jos sivustosi välitön poistumisprosentti on korkea, voi syynä olla se, että se ei lataudu tarpeeksi nopeasti. Välitön poistumisprosentti kasvaa 50 prosenttia, jos verkkosivustosi lataaminen kestää 2 sekuntia. Kolmen sekunnin latausajan jälkeen 40 prosenttia käyttäjistä poistuu sivustolta. Tämä tarkoittaa, että jos poistumisprosenttisi on todella korkea, voit pienentää sitä tekemällä nettisivuistasi kevyemmät ja helposti avautuvat. 

Mutta mikä tarkalleen hidastaa verkkosivustoasi? Mahdollisuuksia on monia. Jos olet luonut sivustosi kokemattoman suunnittelijan tai kehittäjän kanssa, he eivät ehkä ole käyttäneet aikaa tiedostojen pakkaamiseen tai koodin virheiden perkaamiseen. Jos käytit ilmaista verkkosivustotyökalua, kaikki hienot teemat ja lisälaajennukset voivat olla täynnä elementtejä, jotka hidastavat sivustosi toimintaa dramaattisesti. Myös liian isot kuvat tai verkkosivuilla olevat videot voivat hidastaa latausta. Jos haluat testata, kuinka nopeasti verkkosivusi aukeavat, netissä on siihen paljon valmiita työkaluja.