Asiakkaat tulevat luoksemme etsimään verkkosivustoja, jotka heijastavat heidän brändiään, toimivat hyvin hakukoneoptimoinnin kannalta ja tuovat uusia asiakkaita heidän liiketoiminnalleen. Verkkosivujen suunnittelu ja kehittäminen luovat tarvittavan perustan. Mutta joskus asiakkaat aliarvioivat hyvän verkkosivuston sisällön merkityksen.
Verkkosivustollesi lisäämäsi sisältö – tekstit, kuvat ja videot – on yhtä tärkeää kuin sivuston toiminnallisuus ja ulkoasu. Nämä asiat kertovat verkkokäyttäjille – ja hakukoneille – mitä sivustosi tarjoaa. Muun muassa TonyBet login on helposti löydettävissä, sillä se noudattaa näitä ohjeita erittäin hyvin.
Laadukas verkkosivuston sisältö tukee brändäystäsi ja hakukoneoptimointia. Se parantaa verkkosivuston sitoutumista ja konversioasteita. Sen lisäksi, että luot uutta sisältöä ja käytät sitä online-näkyvyyden parantamiseen, sinun tulisi varmistaa, että olemassa oleva sisältösi noudattaa parhaita käytäntöjä.
Tässä annamme muutamia vinkkejä siitä, miten voit parantaa verkkosivuston sisältöä, jotta se toimisi mahdollisimman tehokkaasti verkkosivustollesi ja yrityksellesi.
Kuinka parantaa verkkosivustosi sisältöä
Paranna sivustosi sisältöä seuraamalla näitä verkkosivuston sisältövinkkejä:
- Tee sisältötarkastus
- Ajattele kohdeyleisöäsi
- Paranna luettavuutta ja rakennetta
- Lisää multimediasisältöä
- Optimoi sisältösi hakukoneoptimointia varten
- Luo pilariposteja
- Päivitä vanha sisältö
- Lisää selkeä CTA
- Sisällytä omat ainutlaatuiset näkemyksesi
Katsotaanpa nyt tarkemmin näitä verkkosivuston sisällön parhaita käytäntöjä.
1. Tee sisältöauditointi
Ensimmäinen asia, joka on tehtävä verkkosivuston sisällön parantamiseksi, on verkkosivuston auditointi. Siinä tarkastelet kaikkia verkkosivustosi sivuja ja arvioit niiden sisältöä.
Sinun on tarkasteltava esimerkiksi tarkkuutta, relevanssia, käyttäjien sitoutumista, orgaanista liikennettä ja luettavuutta. Osa näistä tiedoista on laadullisia ja perustuu subjektiiviseen arvioon sivustosi sisällöstä. Osa on määrällisiä ja perustuu verkkosivuston analytiikkaan.
Voit koota kaikki nämä sisältötiedot taulukkoon. Voit sitten käyttää taulukkoa apuna, kun teet sisältöä koskevia päätöksiä. Sen avulla voit tunnistaa:
- suosituimman sisällön, jota voit halutessasi kopioida
- heikosti suoriutuvan sisällön, jota voit päivittää, käyttää uudelleen tai poistaa (varovasti!)
- sisällön prioriteetit – sivut, jotka saavat eniten katselukertoja ja sitoutumista, mutta joiden sisältö ei ole korkealaatuista
2. Ajattele kohdeyleisöäsi
Hyvä sisältö vastaa kohdeyleisön tarpeita ja odotuksia. Kun yrität parantaa verkkosivuston sisältöä, pidä mielessä ihanteelliset asiakkaasi.
Asiakasprofiilien luominen voi olla hyödyllistä. Näin saat selkeän kuvan siitä, kenelle puhut. Ymmärrät heidän prioriteettinsa, tärkeimmät ongelmansa ja mielentilansa.
Tarkastele sitten olemassa olevaa sisältöäsi ja mieti, millaisen matkan verkkosivuston käyttäjät ovat tehneet päästäkseen kullekin sivulle. Mieti heidän käyttötarkoitustaan. Tämä tarkoittaa seuraavien kysymysten esittämistä:
- Mikä oli heidän pääasiallinen tavoitteensa, kun he kirjoittivat hakukyselyn hakukoneeseen ja päätyivät sivullesi?
- Tarjoaako sisältösi heille tarvitsemiaan tietoja, riittävän syvällisesti ja helposti omaksuttavassa muodossa?
Jos jokin verkkosivustosi sisältö ei vastaa käyttäjien tarpeita ja odotuksia, on aika päivittää ja uudistaa sitä.
3. Paranna luettavuutta ja rakennetta
Paranna kirjallista verkkosisältöä, kuten blogikirjoituksia, kotisivua tai tapaustutkimuksia, arvioimalla sen luettavuutta ja rakennetta. Tavoitteena on tehdä sisällöstäsi helppoa verkkokäyttäjille silmäillä, skannata ja omaksua.
Tarkista siis, että sisältösi noudattaa seuraavia parhaita käytäntöjä:
- Sijoita tärkeimmät tiedot verkkosivusi yläosaan. Näin on paljon todennäköisempää, että verkkosivuston kävijät näkevät ja lukevat ne.
- Pidä lauseet ja kappaleet lyhyinä. Pitkät tekstikappaleet voivat olla käyttäjille liian raskaita, varsinkin jos he lukevat sisältöä pienellä älypuhelimen näytöllä.
- Jaa sisältö kuvaileviin alaotsikoihin ja luetteloihin. Tämä auttaa käyttäjiä skannaamaan sisältöä ja löytämään tarvitsemansa tiedot nopeasti ja helposti.
- Käytä yksinkertaista kieltä. Rajoita alan ammattikielen käyttöä. Älä käytä pitkiä sanoja, kun lyhyetkin riittävät. Jopa korkeasti koulutettu yleisö haluaa verkosta sisältöä, joka on nopeaa ja helppoa lukea.
Kun verkkosisältösi on hyvin jäsenneltyä ja helppolukuista, verkkosivuston kävijät lukevat todennäköisemmin kirjoittamasi tekstin. He eivät myöskään poistu verkkosivultasi niin nopeasti.
4. Lisää multimediasisältöä
Semrushin mukaan video oli tehokkain sisältömuoto vuonna 2023. Sen jälkeen tulivat lyhyet artikkelit, menestystarinat, pitkät blogikirjoitukset ja tapaustutkimukset.
Jotta voit sitouttaa verkkokäyttäjiä ja pitää heidät sivustollasi, on hyvä pyrkiä yhdistämään kirjallista ja multimediasisältöä. Voit lisätä verkkosivustollesi kuvia, piirroksia, infograafeja, animaatioita ja videoita.
Muista myös, että kirjallinen sisältö, jossa on hyviä kuvia, saa 94 % enemmän katselukertoja kuin sisältö ilman kuvia. Jaa siis kirjallinen sisältösi multimediasisällön kanssa. Se tekee verkkosivustostasi mielenkiintoisemman käyttäjille ja auttaa sinua havainnollistamaan paremmin haluamiasi asioita.