Digimarkkinointi mullisti saapuessaan markkinoinnin kentän. Kun markkinointitoimenpiteet siirtyivät pitkälti printin ja perinteisen median puolelta internetiin ja sosiaaliseen mediaan, muuttui myös koko markkinoinnin käsite. Sosiaalinen media toi mukaan markkinointiin vastavuoroisuuden ja vauhdin: alustoilla saa kuulla nopeasti palautetta suoraan kohderyhmältä siitä, onnistuiko esimerkiksi kampanja tai video.
Vaikuttajamarkkinointi: tehokasta ja haastavaa
Vaikuttajamarkkinointi, eli sosiaalisen median vaikuttajien tekemä suosittelumarkkinointi on puhuttanut jo pitkään: kuluttajien on helppo ottaa suosituksia vastaan heille tutuilta somevaikuttajilta ja somevaikuttajat saavat korvauksen tekemästään markkinoinnista.
Joillakin aloilla, esimerkiksi nettikasinoiden suhteen vaikuttajamarkkinointi on kuitenkin laitonta: arpajaislain muutosten myötä rahapelien mainostaminen on Suomessa laitonta. Tämä pakotti rahapelialan keksimään uusia ratkaisuja markkinointiin. Ala on reagoinut lakimuutokseen nopeasti ja kekseliäästi: nettikasinoiden mainostus perustuu nykyään arviointisivustoihin, joilla nettikasinoita ei mainosteta tai suositella, vaan arvioidaan niitä pelattavuuden, turvallisuuden ja vaivattomuuden perusteella.
Nettikasinoita arvioivalla arvostelusivustolla pika-kasinot.co voi tutustua erilaisiin peleihin ja löytää itselleen sopivimman nettikasinon. Moni pelaaja ei kaipaakaan mainostusta, vaan tietoa, vertailuja ja arvioita uusimmista nettikasinoista. Siksi arviointisivustot onnistuvat vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin jopa paremmin kuin kasinomainokset ovat aikaisemmin vastanneet.
Somen taikaa
Sosiaalinen media on yksi tärkeimmistä digitaalisista työkaluista markkinointikampanjoissa. Markkinointitoimistoille sosiaalisen median hyödyntämien on arkipäivää, mutta myös yritykset ovat viime vuosina ymmärtäneet sen helppouden ja vaikuttavuuden. Some mahdollistaa suoran kontaktin sekä nykyisiin että tuleviin asiakkaisiin, sen kautta voi saada nopeasti suositteluita ja tehdä myös yhteistyötä. Yksi sosiaalisen median hyödyistä on myös sen mitattavuus: somealustat tarjoavat ilmaisia mittareita, joiden avulla liikennettä, kontakteja ja näkyvyyttä voidaan mitata vaikkapa tietyn kampanjan aikana tai jollakin tietyllä aikavälillä.
Digimarkkinoinnin haasteet
Jokainen digimarkkinointia tekevä tietää, ettei digimarkkinointiin siirtyminen ole suinkaan helpottanut markkinoinnin haasteita. Vaikka printtikin oli alustana toisinaan hankala, aiheuttaa digitaalinen markkina-alustakin usein harmaita hiuksia.
Kilpailu käy digimaailmassa kovana ja yritysten on pyrittävä erottumaan massasta. Tämä vaatii innovatiivista lähestymistapaa ja uusien markkinointitekniikoiden hyödyntämistä. Erottautumisesta on tullut entistä tärkeämpää.
Uusia teknologioita syntyy jatkuvasti ja niiden haltuunotto vie yrityksen ja mainostoimiston resursseja. Alustojen toimintaan vaikuttavat niiden omistajayritykset, kuten esimerkiksi Meta ja Google.
SEO-markkinointi eli hakukoneoptimointi on tuottelias mutta työläs markkinoinnin keino, joka vaatii pitkäjänteisyyttä.
Sähköpostilistat kuntoon
Sähköpostilistat ovat vakiintuneet digimarkkinoinnin perustyökaluiksi.
Sähköpostilistojen avulla voi kontaktoida asiakkaita helposti, pysyä heidän mielessään ja lähestyä heitä hyvillä tarjouksilla. Asiakas ei kuitenkaan luovuta tietojaan yritykselle hyväntahtoisuuttaan, joten sähköpostilistojen on syytä tarjota jotakin vastinetta asiakkaalle. Siksi sähköpostilistoilta löytyy usein alan tärkeitä uutisia, hyödyllisiä vinkkejä ja verkkokursseja, motivaatiotekstejä, tarjouksia ja tapahtumakutsuja, joiden takia listalle kannattaa liittyä.
Digimarkkinointi on siis tehokas työkalu, joka vaatii hieman opettelua ja poistumista mukavuusalueelta. Pitää vain olla valmis muuttamaan strategioita nopeasti, ottaa haltuun uudet alustat ja ryhtyä digimarkkinoinnin guruksi!