Aikuiset ovat saaneet pelata kaikenlaisia pelejä maailman alusta alkaen, mutta todellisuudessa vasta kotitietokoneiden ja konsolipelien tulo 80-luvulla oikeasti vapautti aikuisetkin pelaamaan. Aluksi tottakai uudet pelit olivat vain nörteille, mutta viimeisten noin 40 vuoden aikana pelaaminen on levinnyt kaikkiin ikäluokkiin, sukupuoliin ja sosioekonomisiin ryhmiin – pelaamisesta on tullut täysin hyväksytty vapaa-ajan harrastus.
Samalla kun pelaamisen asema on parantunut, on markkinoille myös tullut entistä enemmän pelattavaa – ja monelta eri tyyliltä- pelattavaa on niin yksin pelaaville, kuin tiimeille – kotona pelattavaksi, ja digitaalisesti netissä pelattavaksi – jokaiselle jotakin.
Online Casino Griffon on esimerkki siitä, mitä pelaaminen voi tarkoittaa, kun puhutaan aikuispelaamisesta. Se voi olla täysin ajanvietteenä pelattua demopeliä leikkirahalla, tai pelaamista kasinolla oikealla rahalla, pelaajan itse valitessa pelit, tyylin ja panostuksensa.
Kasinoitahan on ollut Euroopassa jo sellaiset 400 vuotta, mutta kasinopelaamisella on aina ollut omat pelaajakuntansa, eikä siitä välttämättä ole tullut koko kansan ajanvietettä, ennen 1990-lukuja ja internetin valtakauden alkamista. Internet nimittäin toi kasinopelit kaikkien saataville.
Mitä kuuluu korttipeleille
Vanhat kunnon korttipelit kuten bridge ja pokeri ovat myös siirtyneet digialustoille, aivan samalla tavalla kuin perinteiset pelit kuten shakki ja backgammon- kaikki myös sellaisia pelejä, joita aikuisena voi pelata kansainvälisesti jopa ammattilaisena. Itseasiassa vuonna 2020 suurimman palkkashekin ammattipelaajista otti shakinpelaaja, ei esports ammattilainen.
Korttipelit ovat yhä aikuisten illanviettojen pelivaihtoehto numero yksi, sillä korttipeli-iltaan ei tarvitse sen isompia valmisteluja, kunhan tarjoilut pelaavat ja kaikki kortit löytyvät. Välillä pokeri-ilta voi myös muuttua blackjack peleiksi, jos joku suostuu pankkiiriksi.
Pelaamisen alustat muuttuvat
Tietokonepelaaminen on muuttunut myös paljon näiden 40 vuoden aikana. Ensinnäkin tietotekniikan ja tietoverkkojen kehitys on johtanut siihen, että lähes kaikki pelit ovat nykyään nettipohjaisia, ja esimerkiksi kaupoissa ei enää myydä pelejä, koska ne ladataan suoraan nettipalveluista. Ja itse pelaaminen on vähitellen siirtymässä mobiililaitteille. Mobiilipelaaminen on lähtenyt todella nopeaan kasvuun Aasiasta käsin. Loogisesta ajateltuna siinä ei ole mitään ihmeellistä, sillä lähes jokaisella aikuisella on taskussaan aina mukanaan älypuhelin, jolla pelaaminen on täysin ajasta ja paikasta riippumatonta, ja siksi kaikki pelaaminen on vähitellen siirtynyt kohti mobiiliutta.
Mobiilipelaamisen ensimmäisessä aallossa piti puhelimeen ladata pelit erikseen, tai erilliset pelialustat kuten nettikasinoiden omat sovellukset, mutta vähitellen kasinoiden pelit siirtyivät 100 % selainpohjaisiksi. Nykyään ne ovatkin pelattavissa täysin ilman mitään huomattavaa latausta – tai pelit latautuvat selaimelle todella nopeasti – niitä ei tarvitse asentaa sovelluksina puhelimeen.
Monet perinteisistäkin peleistä on jo siirtynyt mobiiliaikaan – tai ainakin suunnitelmat mobiiliin siirtymiselle ovat jo valmiina – pelaaminen on kohta lähes täysin mobiilia, ja mikäs ihme se on, nyt 2020-luvun alussa esimerkiksi suomalaisista aikuisista jo 42 % pelaa mobiilipelejä.
Pelaamisen alustat ovat todellakin muuttuneet. Esimerkiksi tietokone toimii enemmänkin konsolimaisesti ja monet pelit ovat verkkopelejä, joiden sisällöstä suurin osa tapahtuu ja syntyy verkossa – tietokoneella ovat vain ne perusasiat, joilla itse peliä voidaan pelata. Nettipelaaminen on tuonut pelaamiseen aivan uusia ulottuvuuksia pelaamisen sosiaalisuuden ja ammattimaisuuden osalta – ja kyllä, nykyään voi pelata ammatikseen tietokonepelejä.
Ammattimainen pelaaminen
Jo aiemmin oli tiedossa, että esimerkiksi shakki, pokeri, bridge ja vaikkapa erilaiset noppapelit olivat pelejä, joita oli pystynyt pelaamaan ammatikseen. Niissä yhdistyivät monessa taito ja onni, mutta se, että tietokonepelaamisesta tuli mahdollisuus ammattiin, tuli todelliseksi vasta 2000-luvulla. Oli 1900-luvulla ollut flipperimestareitakin, jotka olivat ansainneet rahaa, ja konsolipelaajia, mutta vasta 2000-luku toi tietokonepelaajat isoille areenoille ja isojen turnausrahojen luokse.
Esimerkiksi nyt vuonna 2021 on pelattu useita tietokonepelaamiseen liittyviä ns. Eurheilu-turnauksia, joiden palkintopotit voittaville joukkueille ovat olleet miljoonia. Muun muassa Tukholmassa pelattiin CS:GO pelin major turnaus kahden miljoonan euron palkintopotilla, ja voiton vei venäläinen joukkue Natus Vincere eli NaVi, ja Romaniassa pelattiin Dota2 turnaus, jonka palkintopotti kaikkiaan oli kymmeniä miljoonia ja voittaja joukkue vei mukaan yli 18 miljoonan euron palkinnon Venäjälle, kun voittaja oli Team Spirit. Suomalaisetkin ovat päässeet kiinni palkintoihin ja suomalaisia miljonäärejä on syntynyt Eurheilun ammattilaistaivaalle lähinnä Dota2 pelissä, mutta myös parissa muussa pelissä ollaan jo lähellä miljoonia euroja.
Pelaamisen tulevaisuus
On sitten kyse kasinopelaamisesta, lautapelaamisesta, ajanvietepelaamisesta tai ammattimaisesta Eurheilu pelaamisesta, pelaaminen kasvaa kaikilla sektoreilla myös tulevaisuudessa. Yksi syy siihen on tekniikan kehittyminen edelleen, ja toinen vapaa-ajan jatkuva lisääntyminen. Tulevaisuudessakin näyttää, että työ tullaan tekemään vähemmällä ihmistyövoimalla, mikä tarkoittaa, että meillä on entistä enemmän vapaa-aikaa täytettäväksi, ja pelaaminen on se helpoin tapa täyttää tyhjää tilaa.
Aikuisten pelaaminen on muuttunut ja kasvanut koko 2000-luvun ja muuttuu jatkuvasti, mutta jo nyt on selvää, että tietynlainen sosiaalinen pelaaminen tulee kasvamaan, ja olemaan vaikuttava tekijä myös tulevaisuuden peleissä. Varmaa on myös se, että kasinopelaaminen tulee jatkossakin perustumaan 100 % onneen ja sattumaan, ja että Eurheilun pelaaminen tulee kasvamaan entisestään – se on jo nyt nuorten ykkösharrastus valinta.
Miten oma pelaamisesi on muuttunut viimeisten vuosia aikana, kuinka monta peliä löytyy omasta puhelimestasi, ja kuinka paljon luulet pelaavasi viikon aikana?