Markkinointi sosiaalisessa mediassa on tullut todella suosituksi tavaksi edistää myyntiä ja tehdä tuotteita tunnetuksi. Tämä ei sinänsä ole mikään ihme, sillä monilla vaikuttajilla on parhaimmillaan jopa miljoonia seuraajia. Monien influenssereiden teemana on jokin tietty niche, minkä takia yritysten on helppo saavuttaa kohderyhmänsä heidän kauttaan.
Vielä aikaisemmin sosiaalisen median vaikuttajien kautta tehtävä markkinointi oli helpompaa, koska monet seuraajat eivät välttämättä olleet niin tietoisia markkinointiin liittyvistä asioista. Tämä pätee esimerkiksi nettikasinoiden markkinoinnissa, jota on myös kritisoitu paljon. Esimerkiksi Betamo Suomi on hyötynyt paljon sosiaalisen median markkinoinnista, mutta nykyään se on huomattavasti haasteellisempaa.
Nykyään yleisö on huomattavasti tietoisempaa sen suhteen, että heihin yritetään vaikuttaa myös sosiaalisen median kautta. Tämä tuo tietysti omat haasteensa markkinointiin. Minkälaisia trendejä on luvassa vuonna 2023 sosiaalisen median markkinointiin liittyvissä asioissa?
Kärsivällisyys palkitaan pitkässä juoksussa
Mikäli haluat alkaa tekemään yhteistyötä influenssereiden kanssa, muista olla kärsivällinen. Vaikuttajilla on jo oma yleisönsä, joka luottaa heidän mielipiteisiinsä ja suosituksiinsa. Näin voisi ajatella, että tuotteiden kohdistaminen tuottaisi nopeasti tuloksia myynnin puolella.
Näin ei välttämättä kuitenkaan ole, sillä yleisö on myös tietoista siitä, että vaikuttaja markkinoi tuotteita. Lisäksi monet sosiaalisen median kanavat vaativat, että sosiaalisen vaikuttajan on kerrottava avoimesti siitä, mikäli kyseessä on kaupallinen yhteistyö.
Joka tapauksessa sosiaalisen median kautta tehtävä markkinointi tuottaa myös tuloksia. Kun vaikuttaja suosittelee tuotetta tai palvelua, se lisää sen uskottavuutta ja voi saada aikaan positiivisen vaikutuksen potentiaalisiin asiakkaisiin.
Kohti persoonallisempaa markkinointia
Viime aikoina on puhuttu paljon siitä, että markkinoinnin pitäisi olla yhä personoidumpaa. Tällä tarkoitetaan sitä, että viestit kohdeyleisölle pitäisi räätälöidä yhä tarkemmin. Esimerkiksi kohderyhmän ongelmien kartoittaminen on erittäin tärkeää. Nykypäivänä ei ole kovinkaan tehokasta viestiä geneeristen mainosten kautta, vaan markkinoinnin pitää olla myös persoonallista.
Mikäli haluat ymmärtää paremmin kohderyhmäsi ongelmia, voit helposti ottaa niistä myös selvää. Verkosta on löydettävissä paljon erilaisia sosiaalisen median kanavia sekä keskustelufoorumeita, joissa tavalliset ihmiset kertovat kokemuksistaan ja vaatimuksistaan tuotteita kohtaan. Näiden tutkimiseen kannattaa käyttää aikaa, sillä kohderyhmän parempi ymmärtäminen auttaa markkinoinnin lisäksi myös tuotekehittelyssä.
Suosi videoita tavallisten kuvien sijaan
Mikäli haluat markkinoida tuotteitasi sosiaalisessa mediassa, kannattaa suosia videoita. Vuoden 2022 keskeisimpiä trendejä oli se, että lyhyet videot saivat paljon huomiota ihmisltä. Tiktok oli tämän trendin tärkeimpiä sosiaalisen median kanavia, sillä parhaillaan videoilla sai helposti näkyvyyttä.
Jos siis haluat tehdä markkinointia sosiaalisessa mediassa itse tai ostat palveluita ulkopuolelta, videoihin kannattaa panostaa. Onneksi nykyään videoiden tekeminen onnistuu jopa älypuhelimella, joten hienoa ja kallista laitteistoa ei välttämättä tarvitse. Toki kuvanlaatu on tärkeä asia, sillä laadukkaalla tuotannolla voi herättää luottamusta kohdeyleisössä.
Markkinointi tapahtuu yhä useammassa kanavassa
Vielä 2010-luvulla digitaalinen markkinointi oli tietyllä tavalla paljon helpompaa. Facebook hallitsi markkinoita, mikä tarkoitti sitä, että lähes kaikilla ihmisillä oli tili sen palveluissa. Nykyään tilanne on kuitenkin muuttunut paljon, mistä kertoo esimerkiksi Tiktokin nopea kasvu suosituksi sosiaalisen median kanavaksi.
TikTokin kasvutarina opettaa meille sen, että jokaisen markkinoijan on oltava valmiina hyppäämään uusille alustoille. Aktiivisuus kannattaa, sillä varsinkin alkuvaiheessa huomion saaminen on helpompaa kuin silloin, kun sosiaalisen median kanavasta on tullut suosittu.
Seuraa trendejä aktiivisesti ja pyri olemaan aikaa edellä
Sosiaalinen vaikuttaminen internetissä elää jatkuvasti. Tämän takia tilannetta on syytä seurata aktiivisesti, jotta saisi kaiken mahdollisen irti markkinoinnista. Mikäli olet etsimässä sosiaalisen median vaikuttajaa yrityksellesi, kannattaa aina vertailla eri vaihtoehtoja.
Esimerkiksi uusien sosiaalisen median alustojen vaikuttajia ei kannata sivuuttaa automaattisesti, vaikka heillä olisi vähän seuraajia. Netissä tilanteet saattavat muuttua nopeasti, jolloin aikaisin liikkeellä olleet saavat parhaan hyödyn irti uusia ilmiöistä.