Perinteinen markkinointi on usein tuotteen tai yrityksen tunnettavuuden parantamista glorifioimalla yritystä tai tuotetta. Automainosten kiiltävät autot upeissa vuoristomaisemissa tai kaupunkien tyhjillä kaduilla luovat mielikuvaa kyseisen automerkin ja -mallin ylivoimaisuudesta. Kaikki väistävät taka-alalle kyseisen auton ilmestyessä kuvaan. Sissimarkkinointi sen sijaan menee ihmisen luokse ja täräyttää mainoksen tarinan ihmisen eteen täysin yllättävästä ja joskus jopa shokeeraavasta, mutta oivaltavasta näkökulmasta.
Esimerkkejä oivaltavista sissimarkkinoinnin kampanjoista voi löytää melkein mistä vain. Kasinoiden taistelu asiakkaista on johtanut sissimarkkinoinnin säännölliseen hyödyntämiseen alalla. Esimerkiksi Unibet on verkossa toimiva nettikasino, jonka täytyy käyttää sissimarkkinointia erottuakseen kilpailijoista. Nettikasinon laaja pelivalikoima ja hyvä palvelu tarjoavat hyvän pelikokemuksen, mutta saadakseen pelaajat tulemaan tälle nettikasinolle ja esimerkiksi pelaamaan pokeria puhelimella, on sen tehtävä perinteisen mainostamisen ohella oivaltavaa sissimarkkinointia.
Yksi tunnetuimpia kasinoiden käyttämiä sissimarkkinointikampanjoita oli vuonna 2009 Venetsian lentokentällä toteutettu saapuvien matkustajien matkalaukkuhihnan uudelleenväritys. Hihna, jonka äärellä matkustajat odottivat laukkujaan, olikin perinteisen tumman tai tasaharmaan sijaan muutettu ulkoasultaan suureksi rulettipyöräksi. Erittäin oivaltavan sissimarkkinoinnin avulla paikallinen kivijalkakasino sai kampanjan aikana 60 % enemmän kävijöitä kasinollensa kuin normaalisti.
Sissimarkkinoinnin periaatteet
Sissimarkkinoinnissa investoidaan suurien markkinointirahojen sijaan aikaa, energiaa ja mielikuvitusta. Kalliiden mainostoimistojen työstämien sloganien ja viimeisteltyjen mainoskuvien ja -videoiden sijaan sissimarkkinointia tekevä yritys tai henkilö iskee pienellä tai kohtuullisella budjetilla suoraan ihmisten tajuntaan normaalista poikkeavalla tempauksella. Sissimarkkinointi on aloittavan yrityksen tärkeimpiä markkinointikeinoja saada nimensä huomatuksi ja jäämään ihmisten mieliin. Panostuksen ei tarvitse olla suuri, jos vain idea on tarpeeksi omaperäinen ja ajatuksia synnyttävä.
Kuten artikkelin otsikkokin jo kertoo, sissimarkkinoija tulee kuvainnollisesti ihmisen iholle ja ravistelee ihmistä kiinnittämään huomiota markkinoitavaan tuotteeseen. Tähän pystyäkseen on sissimarkkinoijan tunnettava asiakkaansa perin pohjin. Sissimarkkinointi on tehokas tapa herättää huomiota ja sillä saa kirjaimellisesti ihmiset liikkeelle. Jalkapalloseura FC Lahti käytti sissimarkkinointia yllyttäessään tulevan kotipelin vierasjoukkueen katsojia tulemaan Lahteen katsomaan ottelua. Kotkalaisen jalkapallojoukkueen katumainoksiin heidän kotikaupungissaan liimattiin yön aikana raflaava mainosteksti, jossa uhotaan Kotkalaisen joukkueen häviävän tulevassa ottelussa. Markkinoija tunsi kohdeyleisön ja osasi juuri sopivan humoristisesti ärsyttäen ravistaa heitä liikkeelle. Onnistunut sissimarkkinointikampanja toi runsaan yleisön Kotkasta Lahteen katsomaan ottelua.
Sissimarkkinoijan tulee ilmaista viestinsä selkeästi. Räväkkä ja ihmisen lähelle tuleva markkinointitapa ei saa jättää ihmisiä hämmentyneeseen tilaan ymmärtämättä, mistä tempauksessa oikein on kyse. Yllättävä kampanja tulee toteuttaa niin, että ihmiselle jää selkeä oivallus markkinoijan tarkoituksesta. Uutisissa on kerrottu Yhdysvaltalaisesta sissikampanjasta, jossa suurkaupungin kadulle tuotiin kanooteissa istuvia, pelastusliiveillä ja onkivavoilla varustettuja ihmisiä. Kulkijoiden ihmetellessä näkyä, nämä mainostajan palkkaamat kaupunkionkijat kertoivat ohikulkijoille toisen osavaltion luontomatkailumahdollisuuksista. Poikkeuksellinen näky kaupungin vilskeessä sai runsaasti huomiota osakseen ja yllättävä kampanja onnistui tavoitteissaan saamaan ihmisiä luontomatkailun pariin.
Sissimarkkinointi hyödyttää ihmisiä
Ehkä tärkein tekijä sissimarkkinoinnissa on saada ihmisiä ymmärtämään markkinoitavan tuotteen hyödyllisyys ja tarpeellisuus. Perinteinen mainos jää usein etäiseksi eikä markkinoitavan tuotteen tarpeellisuutta ja hyödyllisyyttä ymmärretä. Ihmisten mielikuvissa tuote saatetaan kokea täysin tarpeettomana. Sissimarkkinoinnin ydin on tarjota jotain, minkä ihminen kokee tarpeelliseksi. Ylilyöntejä on tietysti tapahtunut ja näitä tulisi jokaisen sissimarkkinointia suunnittelevan varoa. Esimerkiksi hiihtäjä Iivo Niskasen harjoittama sissimarkkinointi Red Bull -yhtiön sponsoroimana koettiin sopimusrikkeenä maajoukkuehiihtäjien mainonnasta vastaavaa Hiihtoliittoa kohtaan.
Sissimarkkinointi ei ole korkealentoista unelmointia vaan maanläheistä ja käytännön tasolle vietyä. Oivaltava sissimarkkinointi voi pienin ponnistuksin saada suuria vaikutuksia aikaan. Sissimarkkinoinnin tavoitteisiin kuuluu myös puskaradion hyödyntäminen. Hyvin toteutettu sissimarkkinointikampanja alkaa helposti leviämään itsestään ja saa tällä tavoin ilmaista mediahuomiota. Parhaimmat sissimarkkinointikampanjat jäävät ihmisten mieliin positiivisena kokemuksena vuosikausiksi. Kun markkinoija onnistuu jättämään ihmisiin positiivisen muistijäljen, on hän onnistunut työssään.