Pelisivujen suunnittelu – pidä nämä asiat mielessä

Pelisivujen suunnittelu - pidä nämä asiat mielessä

Pelisivujen suunnittelu on iso kokonaisuus, jonka kaikkien osa-alueiden on oltava kunnossa. Erityisesti rahapelaamisen osalta huonosti toimivalle sivustolle ei palata enää uudelleen, ja kova kilpailu edellyttää erottumista massasta positiivisella tavalla.

Pelaamiseen tarkoitetut verkkosivut eroavat paljon muista verkkosivuista ja nettikaupoista. Sivujen suunnittelun keskiöön kannattaa ottaa pelikokemus, koska sen kautta saadaan luotua pitkäkestoisia asiakkuuksia.

Pelisivujen suunnittelussa monta osa-aluetta

Pelisivut ja niiden suunnittelu poikkeaa monen muun verkkosivun suunnittelusta. Tavallisiin yrityksen verkkosivuihin verrattuna pohjalle tarvitaan paljon teknologiaa, jotta sivuilla on mahdollista pelata.

Kaikki lähtee toimivasta alustasta, jonka voi rakentaa itse tai ostaa valmiina niihin erikoistuneilta yrityksiltä. Nykypäivänä käyttöliittymän tulee olla yhtä sujuva mobiilissa kuin tietokoneella.

Alustan lisäksi nettikasinolle tarvitaan pelejä, jotka hankitaan niitä valmistavilta yrityksiltä. Jotta oikealla rahalla pelaaminen on mahdollista, tulee kasinolla olla myös luotettavia maksutapoja talletusten ja kotiutusten tekemistä varten.

Esimerkiksi Euteller casino toimii kotimaisen Euteller-maksupalvelun kautta. Euteller on maksutapahtumissa kasinon ja pelaajan välillä eli välittää siirtyvät summan pelaajan pankkitililtä kasinon pelitilille käytettäväksi. Osa maksutavoista toimii molempiin suuntiin, mutta joskus kotiutus joudutaan tekemään eri maksutavalla.

Teknisten asioiden lisäksi nettikasinolle rakennetaan teema ja brändi. Näiden kautta pyritään erottumaan muista pelisivuista alalla, jolla on paljon kilpailua.

Alustan voi tehdä itse tai hyödyntää valmiita paketteja

Osa toimijoista rakentaa kasinoalustan itse, mutta on yleistä ostaa tai vuokrata kaikki valmiina niihin erikoistuneilta yhtiöiltä. Vaikka jälkimmäinen vaihtoehto on iso investointi, välttää nettikasino sillä ison työmäärän.

Valmis kasinoalusta sisältää kaiken tarpeellisen peleistä aina lisenssiin saakka. Tällaisia pelisivuja kutsutaan White Label -kasinoiksi, ja kasinoalalla on useita suuria White Label -operaattoreita.

Nettikasinoa perustava yritys voi vuokrata niiltä valmiin paketin, joka brändätään oman yrityksen mukaan. Näin päästään kasinomarkkinoille nopeasti, ja laajasti käytössä olevan alustan toimivuuteen voidaan luottaa. Pakettiin kuuluu myös lisenssi, jolloin sen pitkä hakuprosessi jää välistä.

Vaikka jokainen White Label -kasino on teemaltaan omanlainen, on sivuissa paljon samaa. Pelaajan on siten helppo siirtyä sivustolta toiselle, kun tärkeimmät tiedot löytyy tutuista paikoista. Toisaalta oma kasinoalusta voi auttaa erottumaan massasta – erityisesti silloin, kun se on toimiva.

Brändäys ja markkinointi olennaisia onnistumisen kannalta

Samalla tavoin kuin verkkokauppoja, myös pelisivustoja on nykyään valtava määrä. Markkinoilla on jo valmiiksi vakiintuneita isoja toimijoita, jotka ovat kerryttäneet uskollisen pelaajakunnan. Niiden lisäksi uusia julkaisuja tulee säännöllisesti, ja kilpailu sivustojen välillä on kovaa.

Pelisivujen suunnittelun kannalta tärkeimpiä osa-alueita onkin onnistunut brändäys ja markkinointi, joiden avulla erotutaan laajasta valikoimasta. Vahvalla teemalla voidaan jäädä pelaajien mieleen, joka auttaa saamaan pelaajia sivuille.

Brändäys lähtee jo kasinon nimestä, joka voidaan lokalisoida eri alueille sopivaksi. Yhä useampi sivu lokalisoi myös sivuston, jolloin niillä navigoiminen ei edellytä kielitaitoa. Samalla annetaan luotettava kuva – erityisesti, kun sivut on lokalisoitu huolella.

Pelaaminen on lähtökohtaisesti viihdettä, joka tuodaan yleensä tavalla tai toisella mukaan teemaan. Näin voidaan viestiä pelisivuston pohjimmaisesta tarkoituksesta eli viihteen tarjoamisesta pelaajille.

Bonukset osaksi suunnittelutyötä

Bonukset eli nettikasinoiden pelaajille tarjoamat edut ovat nousseet vuosien aikana useimmille tärkeäksi osaksi pelikokemusta. Samalla ne markkinoivat kasinon toimintaa ja tekevät toimijaa tunnetuksi pelaajien keskuudessa.

Aiemmin kasinot keräsivät erilliselle sivustolle tarjouksia, joita pystyi lunastamaan käyttöön esimerkiksi tiettyinä viikonpäivinä. Kehitys on kuitenkin kulkenut monimutkaisempia kanta-asiakasohjelmia kohti, mikä tekee bonuksista yksilöllisempiä.

Tällaiset kanta-asiakasohjelmat toimivat usein jollain tasolla pelillistämisen kautta eli pelaajat keräävät pisteitä, tähtiä tai kolikoita ohjelmassa edetäkseen. Pisimmälle vietynä jokainen valitsee oman avatarin, joka liikkuu kanta-asiakasohjelman seikkailussa pisteitä keräillen.

Bonusten personointi edellyttää sitä, että pelaajiin liittyvää dataa saadaan kerättyä ja hallittua tehokkaasti. Tässä apuun tulee tekoäly, jonka hyödyntäminen on ollut toistaiseksi monissa yhtiöissä vielä vähäistä. Pelialalla se on kuitenkin käytössä jo monella tapaan, ja yksi näistä on bonusohjelmien rakentaminen.

Tekoälyn avustamana voidaan luoda bonusohjelma, jonka edut sopivat yksilöllisesti jokaisen pelaamiseen. Kun bonukset tulevat aina käytettyä, laittaa pelisivut helpommin myös omiin suosikkeihin.